Lezing over Van de Hulst als kinderboekenschrijver

Van de Hulstverzamelaar Annemarie Fokker uit Hendrik-Ido-Ambacht houdt woensdag 26 juli een lezing over de bekende kinderboekenschrijver in het Koetshuis van het Rijssens Museum aan de Kasteellaan 1. De lezing begint om 19.30 uur. Toegang 5 euro per persoon, vrienden van het museum betalen 3 euro en kinderen tot 12 jaar gratis toegang. Wie verzekerd wil zijn van een plaats, kan zich opgeven op info@rijssensmuseum.nl onder vermelding van “Annemarie Fokker”. Wie dat wil kan na de lezing de expositie bekijken.

Documentaire

Annemarie Fokker verzorgt het hele jaar door lezingen over Van de Hulst, maar de lezing van woensdagavond sluit naadloos aan bij de zomerexpositie over Van de Hulst die nog tot 2 september in het Rijssens Museum te zien is. Fokker heeft breed uitgepakt, want de expositie is in twee gedeeltes opgezet. In de wisselzaal op de eerste verdieping van kasteel de Oosterhof is het hoofddeel te zien in vitrines en aan de muren. Ook draait daar een documentaire over Van de Hulst.

Voorlezen

In het Koetshuis is het grotere beeldmateriaal opgehangen. In het Auditorium draait een tekenfilm over de dikke bakker en zijn magere vrouw uit de iconische serie In de Soete Suikerbol. In de kleine expositieruimte van het Koetshuis staat een nostalgische leestafel met veel lezenswaardig materiaal. In deze ruimte zal de komende zes zomermuseumwoensdagen ook worden voorgelezen. De toegang tot dit expositiedeel en de voorleessessies zijn gratis op 19 juli, 26 juli, 2 augustus, 9 augustus, 16 augustus en 23 augustus.

Zomermuseumdagen

Tijdens de zomermuseumwoensdagen is er van alles te doen op het voorterrein van kasteel de Oosterhof. De toegang tot het voorterrein is gratis. Er zijn diverse activiteiten voor kinderen. Het grote springkussen van de Brandweer Twente staat er en wie dat wil kan tegen een kleine vergoeding een ritje maken met de brandweerwagen. De mobiele klompenmakerij uit Enter is er. Alle informatie over de zomermuseumdagen is te lezen op de website van het museum www.rijssensmuseum.nl

Biograaf

Donderdag 17 augustus komt conservator Jacques Dane van het Nationaal Onderwijsmuseum naar Rijssen. Dane is bezig met een biografie over Van de Hulst als pedagoog. Hij vertelt over zijn bevindingen op donderdag 17 augustus in het Koetshuis. Ook voor die lezing kan alvast gereserveerd worden. Kijk hier voor meer informatie en reserveren.

DE WEEK VAN RIJSSEN
20 juli 2023