Scholen & Educatie
In de Rijssense Musea gaan leren en plezier hand in hand. Wij laten zien dat het museum ook heel leuk kan zijn. Het cultuuraanbod voor scholen met diverse thema’s is als volgt:
Ridders en prinsessen (groep 1 en 2)
Kom met de kinderen naar Havezate de Oosterhof in Rijssen.
Een havezate noemen we ook wel een kasteel. In de 17e eeuw was een kasteel een riddermatig goed. Het bezit hiervan was een voorwaarde voor lidmaatschap van een ridderschap.
De kinderen maken als ridders en prinsessen een rondwandeling door het kasteel en leren over het kasteel en de kleding.
Spelletjes van vroeger en nu* / Spelen (groep 1, 2 en 3)
Welke spelletjes speelde men vroeger? We gaan bewegen en ontdekken. Leerlingen leren spelletjes van vroeger kennen en er wordt een link gelegd met de spelletjes van nu.
Brandbestrijding door de eeuwen heen (groep 1 t/m 8)
Door middel van interactieve spelletjes maken de kinderen kennis met de brandweer. In het brandweermuseum krijgen ze een brandweerhelm op en kunnen ze zich verkleden als brandweerman/-vrouw. Ze mogen meerijden in een nagebouwde brandweerwagen. En als ze willen kunnen ze oefenen met het blussen van een virtuele brand.
Kuiern* (groep 3 en 4)
Kom met de kinderen naar Havezate de Oosterhof.
Leerlingen luisteren naar (voorlees)verhalen en gaan spelenderwijs aan de slag met de streektaal. Ze maken kennis met het Rijssens dialect en er is aandacht voor het bewaren van dit dialect.
De school van vroeger (groep 3 t/m 8)
Kom met de kinderen naar Havezate de Oosterhof en beleef diverse activiteiten rondom het schoolgebeuren van vroeger.
Er is een leuk schoolklasje ingericht van rondom 1920 en van daaruit vinden de activiteiten plaats.
De knecht en het dienstmeisje (groep 4, 5 en 6)
Kom met de kinderen naar Havezate de Oosterhof. Een havezate is een versterkt huis (burcht) of hoeve. Oorspronkelijk was het een benaming voor een grote boerderij met land. Een burcht noemen we ook wel een kasteel.
Naast de kasteelheer en kasteelvrouw woonden en werkten op het kasteel knechten en meiden. Hoe werkten ze, waar woonden ze en hoe leefden ze?
Er is een huishoekje in het museum en er worden diverse activiteiten georganiseerd rondom dit thema.
Werken in de Jutefabriek* (Groep 5 en 6)
Kom met de kinderen naar Havezate de Oosterhof. Hier vind je informatie over wat de jute-industrie voor Rijssen heeft betekent. Tijdens een filmpje en een puzzeltocht maken de leerlingen kennis met jute en juteproducten en met het leven op straat rond 1920.
*LEERLIJN ERFGOED – Leven op en langs de Regge:
Deze leerlijn maakt de geschiedenis van het leven op en langs de rivier de Regge zichtbaar en beleefbaar. Voor alle leerjaren in het basisonderwijs zijn passende onderwerpen gekozen. Het zijn de onderwerpen die iets vertellen over de Regge-stad Rijssen en waarmee leerlingen leren over de cultuurhistorische hoogtepunten in hun eigen omgeving.
Door de leerlijn in te zetten op school en een duurzame samenwerking met de erfgoedinstellingen aan te gaan, komen alle leerlingen van groep 1 t/m 8 structureel in aanraking met het lokale erfgoed en de bijbehorende verhalen. Ze leren de historische gebruiken en bleken in de eigen stad stapsgewijs waarnemen, herkennen, verklaren en waarderen.
Heb je vragen?
Neem contact op met Anny Kastenberg, e-mail: j.kastenberg@outlook.com