Lariekoek over de grenzen van Twente in de Havezate Kroniek

In de nieuwste Havezate Kroniek rekent Jan Smalbrugge af met de lariekoek over de Regge als grensrivier van Twente. In het historisch kwartaalblad van het Rijssens Museum gaat hij alle zin en vooral onzin na over de Twentse grens. Op basis van gedegen onderzoek legt Smalbrugge uit hoe het verhaal over de Regge als Twentse grensrivier heeft kunnen ontstaan en wat de echte feiten zijn.

De grens tussen Twente en Salland is te zien op de Holterstraatweg ter hoogte van café de Weend. Foto: Jan Smalbrugge
Ergernis

Smalbrugge stelt vast dat over het algemeen vrij gemakkelijk mooie verhalen in de wereld worden geholpen, zonder dat daaraan feitenonderzoek ten grondslag ligt. Met nauwelijks verholen ergernis constateert Smalbrugge dat zelfs een eerbiedwaardige instantie als het Waterschap Vechtstromen op officiële informatieborden bij de Regge zich laat meeslepen door de eigen fantasie.

Bouwstraat

De Rijssense chroniqueur Wim Vlogtman vertelt over de Bouwstraat van vroeger. Wie de huidige Bouwstraat goed bekijkt kan nog altijd een beetje zien dat het vroegere schoolplein van de Schildschool nu het parkeerterrein is achter het nieuwe appartementencomplex aan de Haarstraat. Vlogtman beschrijft nauwkeurig de situatie van toen en de mensen die er woonden en werkten.

De Bouwstraat voor de Tweede Wereldoorlog met links de poort van het schoolplein van de openbare Schildschool, nu de parkeerplaats achter het nieuwe appartementencomplex. Foto: Erfgoed Rijssen-Holten
Henk Molenaar

Conservator Jan van de Maat maakt in een bijdrage gewag van een nieuwe Van Kregten die nu in de Van Kregtengalerij op de eerste etage van het kasteel te bewonderen is. Oud-brandweerman Henk van den Noort sluit de serie over de dwangarbeidperiode van zijn vader Ab van den Noort af. Ook is een historisch interview opgenomen met Henk Molenaar, de gedreven eigenaar van het niet meer bestaande iconische restaurant De Poort van Twente.

Boy

Verder een verhaal en mooie foto’s van het – nu even niet meer bestaande – brommermuseum van Jacob van Lindenberg senior. Ook een alfabetische lijst met destijds gangbare bromfietsnamen en bromfietsmerken in Rijssen. Ook een bijdrage van een Boy-bezitter uit Angeren tussen Arnhem en Nijmegen. Deze man beschikte over de in Rijssen geproduceerde bromfiets. Oud-begraafplaatsbeheerder Johan Nijzink schrijft over tijdgebonden verschijnselen op begraafplaatsen. Historicus Bart-Jan van Kleef beschrijft hoe Rijssense huishoudens en individuen de Hongerwinter doorkwamen. Herman Ligtenberg uit Houten start met een verhalenserie over zijn Rijssense familie.

Slaafgemaakt

Boeiend is het verhaal “Een tot slaaf gemaakte op havezate de Grimberg” van Ester Smit. Zij woont in Utrecht en werkt als historicus en archivist op het Brabants Historisch Informatie Centrum in ’s-Hertogenbosch. Verder deel 4 in de serie van Dinant Slagman over ’n Stoetnweenkel-Coöperatie. Deze keer onder andere over toafelkeuks en strengelstoetns. In de dialectrubriek gaat het over proemnpot en taampern smak. In de rubriek Woer ziej van worden gevoeligheden in de bijnaamgeving besproken.

Vrienden

Vrienden van het museum ontvangen de Kroniek vier keer per jaar gratis thuis als blijk van waardering voor hun steun aan de Rijssense Musea. Het volgende nummer verschijnt in maart dit jaar. Wie zich nu opgeeft, krijgt dit nummer gratis toegestuurd en krijgt de komende nummers in de brievenbus. Opgeven kan per e-mail op vrienden@rijssensmuseum.nl of aan de balie van het Rijssens Museum die geopend is van dinsdag tot en met zaterdag van 10 tot 17 uur. Kijk op ‘word vriend van het museum‘ voor alle voordelen.

DE WEEK VAN RIJSSEN
10 jan 2023