Kwintenberg: een veelzijdig schilder

De campagne van het Rijssens Museum om de zwervende collectie Kwintenberg binnen te halen heeft bijna 300 werken van deze oer-Rijssense kunstenaar opgeleverd.

De actie om alle werken digitaal vast te leggen heeft gedaan wat de bedoeling was. “We hadden de nodige ervaring opgedaan met onze actie om de zwervende collectie van Harry te Lintelo binnen te halen, maar de hoeveelheid werken van Kwintenberg heeft onze verwachtingen ruimschoots overtroffen”, zegt Gerrit Dannenberg van het Rijssens Museum.

Kerkinterieurs

“Vooraf is al moeilijk vast te stellen wat er komt, maar achteraf kun je nagaan wat er eigenlijk gebeurd is. Het werk van Gerrit Kwintenberg (1914 – 1975) is bij het publiek zeer in de smaak gevallen. Heel veel mensen wilden blijkbaar een schilderij hebben van een Rijssens tafereel of van de Schildkerk. Daar zijn heel veel varianten van binnengekomen. Omdat we nu een uitstekend overzicht hebben, kunnen we Kwintenbergs werk ook indelen. Het zal best verrassend zijn om te zien wat hij gedaan heeft als je tien kerkinterieurs achter elkaar zet. Wat komt overeen en wat is steeds weer anders afgebeeld? Wat vond hij belangrijk genoeg om steeds goed uit te laten komen”, stelt Dannenberg.

Portretschilder

De grote digitale overzichtsverzameling maakt ook een goede beoordeling van Kwintenbergs kunstenaarschap mogelijk. “Zeker is dat hij zeer goed in staat was om mensen te portretteren. Als je alleen al kijkt naar de zelfportretten die hij gemaakt heeft, dan kun je duidelijk zien dat hij het zelf was. In de grote hal van het kasteel hangt al sinds jaar en dag een zelfportret van hem uit 1967, maar hij heeft er veel meer gemaakt. Ook één waar zijn vrouw Janna bij op staat. Het zijn allemaal portretten die stuk voor stuk goed gelukt zijn.”

<p>Een van de vele zelfportretten die Gerrit Kwintenberg maakte. Op dit schilderij staat ook zijn echtgenote, Janna Kwintenberg-Nijland afgebeeld.&nbsp;</p>

Een van de vele zelfportretten die Gerrit Kwintenberg maakte. Op dit schilderij staat ook zijn echtgenote, Janna Kwintenberg-Nijland afgebeeld.  (Foto: Henk van der Stouw)

Lichtval

Ook de lichtval in het werk van Kwintenberg is zeer bijzonder. “Opmerkelijk genoeg laat hij in zijn werk de lichtval van meerdere kanten komen en dan ook nog soms in verschillende kleuren. Er is één schilderij binnengekomen, een model geschilderd op zand en daar laat de kunstenaar twee soorten licht vallen op het lichaam: enerzijds het licht van een open vuur en aan de andere kant maanlicht. Blauwe weerschijn en oranjerode weerschijn en dan op zo’n manier dat het levensecht lijkt. Heel bijzonder!”

Indelen

Oud-galeriehouder en kunstkenner Johannes Dollen uit Wierden is nu bezig de werken in te delen. “Ook dat is een flink karwei en als dat achter de rug is, gaan we met de mensen van Letink Design uit Enter de kunstwerken een plaats geven in onze Interactieve Kunst Galerij, zodat onze bezoekers doorlopend het werk van Kwintenberg kunnen zien.”

Echt

Overigens heeft het Rijssens Museum ook de kans aangegrepen om een aantal nieuwe Kwintenbergs in de vaste expositie op te nemen. “In het trappenhuis van het kasteel is een kleine herschikking toegepast. Er zijn enkele “nieuwe” Kwintenbergs te zien”, aldus Dannenberg.

Steun de Rijssense musea

Wie het Rijssens Museum en het Brandweermuseum wil steunen als vriend, kan zich opgeven per e-mail vrienden@rijssensmuseum.nl. Wie nu vriend wordt kan een gratis Kroniek ophalen op het museum en het vriendenformulier invullen. Dan is alles meteen geregeld.

De nieuwe Havezate Kroniek, het historisch magazine van het Rijssens Museum staat eraan te komen. Het laatste nummer komt eind december uit. Wie dit jaar nog vriend wordt van het Rijssens Museum voor minimaal 25 euro per jaar, betaalt pas volgend jaar en krijgt dit jaar nog de vriendenpas voor 2022 toegestuurd. De vriendenpas geeft gratis toegang.

Hart van Rijssen-Holten za 4 dec 2021, 13:46