Glas-in-loodramen uit het Ketoor van ‘n Stoom gered

Door toedoen van Freddy Nijland zijn twee zeldzame glas-in-loodramen uit het kantoor van de voormalige Koninklijke Jutefabriek van Ter Horst weer in volle glorie te zien in de jute-industriekelder van het Bouwhuis van het Rijssens Museum.

De opdracht om deze ramen te maken ging niet naar de eerste de beste glazenier, maar naar glazenier-kunstschilder Wim Mulder (1908 – 1992) uit Emmerich.

Het glas werd gebrand bij de bekende glasindustrie van Floris van Tetterode uit Amsterdam. Freddy Nijland, zelf ook glazenier, was van plan om de ramen te verwerken in de voordeur van zijn woning. Conservator Jan van de Maat en zijn assistent Jan Nijland hebben een afspraak gemaakt met Nijland en die wilde de historische ramen wel voor een breed publiek zichtbaar maken en schenken aan het museum. De dames van atelier Janke Janti hebben de ramen met veel liefde en vakkennis gereinigd en in een aluminiumlijst gevat. Ze zijn geplaatst in het grote raam van de jutekelder, waar de lichtinval het glas-in-lood in volle glorie laat schitteren. (water)Planten, vissen, veldbloemen en insecten komen er haarfijn en kleurrijk uit.