Van de Hulst nog altijd in ons collectieve geheugen

Nostalgie was lange tijd een bijzonder fout verschijnsel, want waarom zou je met pijn terugverlangen naar zaken die ooit zijn geweest. Dat zei conservator Jacques Dane zaterdagmiddag bij de opening van de grote Van de Hulstexpositie van Annemarie Fokker in het Rijssens Museum.

Conservator Jacques Dane van het Nationaal Onderwijsmuseum Dordrecht opent de expositie over Van de Hulst in de wisselzaal van het kasteel. Links exposant Annemarie Fokker.

Dane voerde kort het woord over de grote kinderboekenschrijver en pedagoog Willem G. van de Hulst, met wiens kinderboeken hele generaties zijn opgegroeid.

Mensen kunnen nog altijd feilloos hele series titels opnoemen van de kinderleesboekjes die in hun jeugd een grote plaats innamen. Na Dane kwam exposant en Van de Hulstverzamelaar Annemarie Fokker uit Hendrik-Ido-Ambacht aan het woord. Zij dankte de museumwerkgroep voor de hulp bij de opbouw van de grote expositie. Jacques Dane werkt aan een biografie over Van de Hulst en komt daarover vertellen op woensdag 26 juli in het Koetshuis in Rijssen.

Zwelgen

Wie wil zwelgen in nostalgie over De Wilde Jagers of de dikke bakker van de Soete Suikerbol, kan de hele zomer nog terecht in het kasteel en het Koetshuis. Meer informatie is te vinden op de website van het museum.

Hart van Rijssen-Holten
za 3 jun 2023