Kasteel de Oosterhof open op Tweede Pinksterdag: de Dag van het Kasteel

Kasteel de Oosterhof is maandag 20 mei geopend van 13.00 tot 17.00 uur. Op deze tweede Pinksterdag zijn er gratis rondleidingen door het historische gebouw. Het Rijssens Museum doet met de extra openstelling mee aan de landelijke Dag van het Kasteel. Het thema van dit jaar is “Aan tafel”. De nadruk ligt dan ook op de voedselcultuur van kastelen en buitenplaatsen en ieder kasteel laat dat op zijn eigen wijze tot uitdrukking komen.

Zelfvoorzienend

Een van de belangrijkste aspecten van het leven en van cultuur is eten. Zonder eten is er geen leven mogelijk. Geen wonder dat daardoor een groot gedeelte van het leven in het teken staat van voedsel. Zo ook bij kastelen en buitenplaatsen. Ze waren vaak zelfvoorzienend en hadden hun eigen moestuinen, visvijver en een bijenstal zoals ook de Oosterhof nog altijd heeft. Maar ook veel keukenpersoneel dat in eigen vertrekken gehuisvest was, wat op de Oosterhof nog altijd duidelijk te zien is. Vaak was er sprake van uitgebreide tafeletiquette en mooie serviezen. Eten was noodzaak maar ook een luxe en een manier om met rijkdommen te pronken.

Gratis rondleiding

Maandagmiddag staan de rondleiders van het Rijssens Museum gereed voor een gratis rondleiding door het rijksmonument aan de Kasteellaan 1. In de Koffiehook in het Bouwhuis zijn doorlopend gratis films te zien van onder andere het kasteel.  Het terras is open waar een kop koffie of thee met kasteelcake genoten kan worden, een glas fris of een ijsje.

GRATIS toegang met museumkaart of vriendenpas.

Meer informatie.

DE WEEK VAN RIJSSEN