ECCE HOMO – Ootmarsum – Den Haag – Rijssen

Een vernieuwende passie van een aloud verhaal; Ecce Homo, Zie de Mens!

In de weekeinden van 18/19 maart en 1/2 april wordt eerst in de Kloosterkerk in Den Haag en in de H.H. Simon & Judaskerk in Ootmarsum een bijzonder passieconcert uitgevoerd: Ecce Homo, een compositie van Geert Christenhusz op (Duitse) teksten van Gerrit Bleumink, ontleend aan het Bijbelse lijdensverhaal, volgens de vier evangelisten.

Uitvoerenden zijn het Twents Kamerkoor Mardi le Vingt o.l.v. Herman Koops met solisten en organist Henk Linker.

Mardi le Vingt Ootmarsum

Het concert vindt plaats in prachtig sfeervol verlichte kerken en met op een groot scherm weergegeven, door Sjaak Christenhusz bewerkte, beelden van de kruiswegstaties van de Goudse schilder Willem Hesseling.

De beelden van de kruiswegstaties zorgen met de eigentijdse orgel-tussenspelen voor verrassende overgangen naar de koorgedeelten waarin het lijden en de dood van Christus worden bezongen. Het werk van Willem Hesseling is speciaal voor deze gelegenheid beschikbaar gesteld door de Stichting Hedendaagse Kunst & Religie Gouda.

Exposities

Deze werken worden in de week voorafgaande aan de uitvoeringen van Ecce Homo, zowel in Den Haag als in Ootmarsum, ter plekke tentoongesteld. Eerder zijn de 14 kruiswegstaties ook te bezichtigen in het Rijssens Museum, Kasteellaan 1 in Rijssen van 14 januari tot 12 maart.

Op indringende wijze zorgen tekst, muziek, licht en beeld voor een indringende weergave van het aloude lijdensverhaal van Jezus Christus. ‘Ecce Homo, Zie de Mens!’, het waren de woorden die Pilatus sprak toen Christus, in spotmantel en met doornenkroon, als Koning der Joden aan hem werd voorgeleid.

Luister hier naar het interview met Geert Christenhusz.

Ecce Homo is een productie van Muziek Theaterbureau Mélange en de productieleiding wordt verzorgd door Annet Meijerink-Nijhuis.

Voor meer informatie en voorinschrijving voor de uitvoeringen: www.melange.nu