Goudse Kruiswegstaties van Willem Hesseling – 14 jan t/m 11 mrt ’23

In de aanloop naar Pasen heeft het Rijssens Museum de komende tijd een opmerkelijke dubbelexpositie. In de wisselzaal van het kasteel zijn 14 indrukwekkende Goudse Kruiswegstaties te zien van kunstenaar Willem Hesseling. In het Koetshuis exposeert de Rijssense kunstenaar Henk Kleijer maar liefst 13 inspirerende schilderijen.

De opening van de dubbelexpositie is op vrijdag 13 januari om 16.00 uur (inloop 15.30 uur) en wordt verricht door dominee Klaas van der Kamp, classispredikant in de PKN van Overijssel en Flevoland. Tevens bekend van de Kerstnachtdienst in de streektaal van RTV Oost waar hij ook columnist is. De Muziekschool Rijssen zal de opening muzikaal opluisteren. Orgeldocent en stadsorganist Dick Sanderman begeleidt op kistorgel de fluitistes Ymke Dannenberg en Anna Gerritsen. Elisa Averesch zorgt voor een passende vocale bijdrage.

Grote werken
De Goudse Kruiswegstaties komen uit de monumentale Sint-Janskerk in Gouda. Het zijn enorme schilderstukken van 1.30 x 1.30 meter. De kunstwerken beelden het lijden van Christus en de opstanding uit. Hesseling heeft voor de kunstwerken een geheel eigen aanpak gekozen. Omdat het om grote schilderstukken gaat, vergt het de nodige creativiteit om alles een plaats te geven in de wisselzaal van het kasteel en de galerij op de eerste etage.

Henk Kleijer
Plaatsgenoot Henk Kleijer exposeert in het Koetshuis. Kleijer heeft zijn kunstwerken op een opmerkelijke wijze gecreëerd. Enerzijds zijn de voorstelling met nagenoeg fotografische precisie neergezet, maar wie het wil zien kan duidelijk ook de religieuze boodschap eruit halen. Dat is ook de bedoeling ook van de kunstenaar.

Expositieboek
Van de Kruiswegstaties is een handzaam boekwerkje gemaakt met de titel “Handschrift van Liefde”. Daarin staan de schilderijen afgebeeld, met toelichting van de kunstenaar en korte uitleg. Bovendien staat bij elk schilderij een toepasselijk gedicht van theoloog Hans Bouma. In ’n Koffiehook draait een korte video waarin Willem Hesseling vertelt over de totstandkoming van de kruiswegstaties.

Twentse Passie
De Kruiswegstaties verhuizen half maart naar Den Haag. Daar wordt in de Kloosterkerk de Twentse passie Ecce Homo uitgevoerd door kamerkoor Mardi le Vingt uit Ootmarsum onder leiding van Herman Koops. Henk Linker bespeelt het orgel. Vervolgens komen de kruiswegstaties voor de tweede keer naar Twente, omdat de Twentse passie dan wordt opgevoerd in de historische Simon en Judaskerk in Ootmarsum op 1 en 2 april. Tijdens de uitvoeringen van de passies, worden de Kruiswegstaties op een groot beeldscherm vertoond.
Voor meer informatie over de Twentse passie Ecce Homo klik hier.

De Goudse Kruiswegstaties zijn ondergebracht bij de Stichting Hedendaagse Kunst & Religie in Gouda. Deze stichting staat garant voor het behoud van de kunstwerken en regelt ook de exposities van de kruiswegstaties.

Willem Hesseling over de totstandkoming van de kruiswegstaties