Veel publiek op de eerste Zomermuseumdag op landgoed de Oosterhof

De eerste van de zes zomermuseumwoensdagen op landgoed de Oosterhof aan de Kasteellaan was een groot succes. De publieksstroom, met heel veel ouders en grootouders met kinderen en kleinkinderen, kwam ’s morgens al op gang.

Op het voorterrein van het kasteel de Oosterhof was veel te beleven. De Brandweer Twente had het springkussen beschikbaar gesteld. De nieuwe brandweerwagen van het Brandweermuseum maakte volop ritjes en ook de Rijssense Imkersvereniging De Oosterhof presenteerde zich met een marktkraam gezonde bijenartikelen. Imker Evert Averesch liet zien hoe vroeger de bijenkorven werden gevlochten.

De imkers van Imkersvereniging de Oosterhof waren aanwezig met een kraam en imker Evert Averesch demonstreerde hoe je bijenkorven vlecht.

Computer

Daarnaast was ambachtelijk klompenmaker Jan Hek actief. De kinderen konden ouderwetse spelletjes doen als hoepelen en steltlopen. Maar ook werden moderne technieken gedemonstreerd. Henk Plas liet zien hoe je met een computergestuurde laserstraal de meest prachtige afbeeldingen en portretten op hout kunt branden. Kinderen konden zelf ook houten sleutelhangers maken.

Ontroerend

Speciaal voor de zomerperiode heeft het Rijssens Museum een expositie in huis van Van de Hulstverzamelaar Annemarie Fokker. Zowel in het kasteel als het Koetshuis is van alles te zien over de kinderboekenschrijver die met zijn ontroerende verhalen een miljoenenpubliek versloeg van kinderen maar ook volwassenen. In het Koetshuis werden de aloude verhalen van de schrijver voorgelezen door vrijwilligers van het museum.

Gevarieerd

Er zijn de komende weken nog vijf zomermuseumdagen met een zeer gevarieerd programma. Alle informatie daarover is te lezen op de website van het Rijssens Museum www.rijssensmuseum.nl