Textielcafé in Jutekelder Museum

In de industriekelder van het Rijssens Museum is op zaterdagmiddag 13 november een zogenaamd textielcafé met bekende oud-werknemers van Ter Horst. Het textielcafé start om 14.00 uur. Inloop met koffie/thee vanaf 13.40 uur.

Een oud-werknemer die mee wilde werken aan het textielcafé zijn oud-scheidsrechter Erik Braamhaar uit Enter. Hij vertegenwoordigt de jongere generatie stoomgäste. Braamhaar werkte op jeugdige leeftijd bij de toenmalige Nederlandse Jute Industrie (NJI), de voortzetting van het jute-imperium van Ter Horst, toendertijd gevestigd op het industrieterrein Plaagslagen aan de Nijverdalseweg.

Naast Braamhaar is Wim Companje bereid mee te werken. Companje vertegenwoordigt de oudere generatie werknemers van Ter Horst. Daarnaast is er contact gelegd met Reintje van Losser-Harbers. Zij werkte als dienstmeisje bij mevrouw Van Heel. Marin van Heel was firmant van Ter Horst en het echtpaar heeft zijn beroemde Van Heelkunstcollectie nagelaten aan de Rijssense bevolking.

Historicus

De gasten zullen worden ondervraagd door historicus Marco Krijnsen uit Borne. Krijnsen is regiohistoricus van het Twentehoes en publiceert ook regelmatig in de regionale pers. Het publiek is welkom in de industriekelder in het Bouwhuis.
“We hebben een prachtige zaal in het Koetshuis om mensen te ontvangen, maar we doen dit tóch in de jutekelder”, zegt Gerrit Dannenberg van het Rijssens Museum. “Het gaat over het Rijssense juteverleden en dan is het mooi dat je daarbij de lucht ruikt van de jute, de machines en je ook het overbekende geluid van de stoomfluit kunt horen.”

NJI personeel 1990

Textiel Festival Twente

Het textielcafé is een project van het Textiel Festival Twente waaraan het Rijssens Museum meedoet. Ook elders in Twente worden textielcafés gehouden. Het doel is om oude en nieuwere verhalen uit het Twentse textielverleden te horen en ook vast te leggen. Het bijzondere aan de textielcafés is dat het niet zo zeer gaat om gelikte reclameverhalen over de textielbedrijven, maar dat ook de geluiden van de werkvloer worden gehoord. “Wat dat betreft zijn we heel blij dat oud-textielarbeider Wim Companje meedoet”, zegt Dannenberg. “Companje heeft een leven lang bij Ter Horst gewerkt. Hij was binnen het bedrijf ook vakbondsvertegenwoordiger. Én hij kan het mooi vertellen”, volgens Dannenberg. “Dat is geen verplichting, maar het is wel mooi meegenomen.” In Reintje van Losser hebben we iemand gevonden die de textielfamilies van dichtbij heeft meegemaakt. “Krijnsen was vooral ook op zoek naar mensen die heel dicht bij de families hebben verkeerd en mogelijk iets kunnen vertellen over hun doen en laten in hun dagelijkse leven”, zegt Dannenberg. De verhalen van de drie oud-textielwerknemers zullen gewetensvol worden vastgelegd.

Verhaal

“Voor ons als museum is het ook een heel mooie gelegenheid om meer aan de weet te komen over ons juteverleden”, zegt Dannenberg. “Er zit vast een mooi verhaal in voor ons museumblad de Havezate Kroniek.”

Wie het Textielcafé in het Rijssens Museum wil bijwonen, kan dat. Het aantal zitplaatsen is beperkt en daarom is aanmelden verplicht. Dat kan per e-mail info@rijssensmuseum.nl onder vermelding van “textielcafé”. Een toegangscode is verplicht. Entree 5 euro inclusief koffie/thee, vrienden van het museum 3 euro.

Hart van Rijssen-Holten
Za 6 nov 2021