Textiel Festival Twente 2021

En natuurlijk doet Jutestad Rijssen eraan mee!

De textielindustrie heeft Twente gevormd tot de regio die het nu is; van de thuiswevers in de 16e eeuw tot en met de grote textielfabrieken in de 19e eeuw. De teloorgang van de textielindustrie was een zware slag voor Twente, maar de textiel zal nooit uit Twente verdwijnen; het zit in ons DNA

Desondanks was er lange tijd nauwelijks sprake van een duurzame samenwerking tussen de Twentse musea en culturele instellingen, die dit textielverleden delen.
Tot nu!
Acht Twentse musea, waaronder het Rijssens Museum, brengen hier verandering in met de organisatie van een gezamenlijk textielfestival: het Textiel Festival Twente (TFT).

Onze missie is om vanuit deze organisatie een duurzame samenwerking aan te gaan met andere (culturele) instellingen, gemeenten, onderwijs en ondernemers in Twente. Met een breed toegankelijk en kwalitatief programma (binnen de coronamaatregelen) willen we via TFT onze culturele identiteit versterken. Daarnaast willen we inwoners en bezoekers bewust maken van de invloed die de textielgeschiedenis had (en heeft) op de Twentse samenleving.

Volg Textiel Festival Twente (TFT) via Facebook en LinkedIn.