Stadsmaquette Rijssen op Museum

De replica van de bronzen maquette van middeleeuws Rijssen op de Bevervoord is gearriveerd op het Rijssens Museum

Rijssen-Holtens Nieuwsblad wo 17 mrt 2021

RIJSSEN – Vrijdagmiddag werd de maquette door de beeldende kunstenaars Henk Roosink en Ingrid Hegeman overgebracht van het atelier op Zorgboerderij de Borkeld naar kasteel de Oosterhof.

Daar kreeg het schaalmodel een plaats in de zaal van de stadsgeschiedenis. Henk Roosink maakte ooit in opdracht van de Kulturele Raad Rijssen de bronzen stadsmaquette. Ingrid Hegeman vervaardigde de replica die in natuurlijke kleuren is uitgevoerd.

Ook oud-huisarts, Koos van der Burgh, die indertijd nauw betrokken was bij de totstandkoming van de bronzen maquette, was aanwezig.

Verrijking
Het Rijssens Museum is ontzettend blij met de replica. “Een verrijking van onze collectie, want wij willen het verhaal van Rijssen zo goed mogelijk vertellen,” zegt Gerrit Dannenberg van het Rijssens Museum. “Nu we de maquette in huis hebben is dat een geweldig hulpmiddel. Ik wilde de maquette al heel lang op de Oosterhof hebben. Als je het verhaal van Rijssen vertelt, moet je wel verder terug kunnen gaan dan de Tweede Wereldoorlog,” vindt Dannenberg.

Hanzestad
“Maar het wordt een wat lastig verhaal als je moet uitleggen waarom de Walstraat zo heet en de Hagen ooit die naam heeft gekregen. Hoe zag Rijssen eruit toen het een Hanzestad werd? Waarom luiden ’s morgens, ’s middags en ’s avonds nog altijd de klokken van de Schildkerk? Waar heet de Elsenerpoort zo? En zo kan ik nog wel een tijdje doorgaan.

Al die dingen kunnen we nu aanwijzen op de maquette. We hebben er nu méér dan een afbeelding bij. Je ziet met eigen ogen hoe weinig de hoofdstructuur van de stad veranderd is. Het stratenpatroon van eeuwen terug is er nog altijd.”

Stadswandelingen
“De doorslag gaf voor mij een van de eerste stadswandelingen van Joop Voortman. We stonden bij de maquette op de Bevervoorde en ik zag hoe je het verhaal van Rijssen heel mooi kunt verduidelijken aan de hand van de maquette.

Ik heb daarna onmiddellijk contact gezocht met Henk Roosink en die wilde meteen met ons meedenken. Ik heb het aan hem overgelaten of het een replica zou worden van kunststof of hout.

Maar Henk vond Ingrid Hegeman bereid om de maquette in klei na te maken. Dat heeft Ingrid met heel veel liefde, geduld en precisie gedaan en het resultaat mag er zijn.”

Virtual lab 17
Zodra er weer publiek mag komen, is de maquette direct al van grote waarde voor het verhaal van Rijssen. “Zeker als onze rondleiders er tekst en uitleg bij geven,” zegt Dannenberg.
“Maar de maquette is ook uitgangspunt van de Virtual City Experience waaraan door Tim Buijse en Johan Brinkman van Virtual Lab 17 momenteel keihard wordt gewerkt. Uitgaande van de maquette, wordt digitaal op verschillende punten achtergrondinformatie gegeven door middel van beelden, films en geluid. Dat betekent dat bezoekers ook zelfstandig een virtuele toer kunnen maken door Rijssen, ook als er geen rondleiders of surveillanten in de buurt zijn.”