Rijssens Museum start met nieuwe filmavonden: Kiekerd 1, Heka en Bevrijding van Rijssen

De werkgroep Beeldpresentaties start met een nieuwe serie filmavonden in het auditorium van het Koetshuis van het Rijssens Museum aan de Kasteellaan 1. De eerste is een Gouwe Ouwe: Riessen in ’n Kiekerd deel 1, die wordt vertoond op maandagavond 20 maart a.s., om 19.30 uur. Inloop vanaf 19.15 uur. Entree is 5 euro inclusief 2x koffie of thee. Vrienden van het museum betalen 3 euro.

Riessen in ’n Kiekerd 1 was de eerste historische film gemaakt door de filmploeg van het Rijssen Museum. De filmmuziek werd tijdens de vertoning verzorgd door het ensemble van celliste Anne Knappstein. Deze film is in het Parkgebouw enkele keren met groot succes vertoond en trok daarna nog weken volle zalen in het Rijssens Museum.

Een opname uit 1930 van het uitgaan van jutefabriek ’n Stoom aan de Wierdensestraat. De voorste vrouw is Gediene van Kosters (Boontn-Oarnd). Op de achtergrond fabriek De Beek (Bèkke) met het zogenaamde Engelse Werk. (Foto: Erfgoed Rijssen-Holten)
Kiekerd 1

Inmiddels is Riessen in ’n Kiekerd 2 ook al vertoond. “Maar de vraag naar ’n Kiekerd 1 blijft steeds terugkomen,” zegt Gerhard Baan van de werkgroep Beeldpresentaties.

“Vandaar dat we hem nu weer gaan vertonen op 20 maart.” Aanmelden kan aan de balie van het museum of per e-mail: info@rijssensmuseum.nl onder vermelding van Kiekerd 1.

Hekafilm – deel nooit vertoond

Dinsdagavond 28 maart wordt de beeldpresentatie over de voormalige confectiefabriek Heka herhaald in het Koetshuis. Nieuw voor deze avond is dat de voorstelling wordt aangevuld met een nog nooit vertoonde film waarbij de toenmalige directeur-eigenaar Van Heek het commentaar verzorgt.
De film begint om 19.30 uur (inloop 19.15 uur). Entree is 5 euro inclusief 2x koffie of thee. Vrienden van het museum betalen 3 euro.
Aanmelden kan aan de balie van het museum of per e-mail: info@rijssensmuseum.nl onder vermelding van Heka.

Bevrijding van Rijssen

Op maandagavond 3 april om 19.30 uur wordt de Bevrijdingsfilm vertoond.
Aanmelden kan aan de balie van het museum of per e-mail: info@rijssensmuseum.nl onder vermelding van Bevrijding.

De Week van Rijssen – 15 mrt