Rijssens Museum annuleert twee zomermuseumdagen wegens corona

RIJSSEN – Het Rijssens Museum heeft de aanstaande Brandweerdag op woensdag 21 juli en de Folkloredag op 28 juli geannuleerd vanwege corona. Het Rijssens Museum en het Brandweermuseum zijn dagelijks wel gewoon geopend voor het publiek.

De museumleiding heeft dit besluit genomen omdat de museumdagen altijd veel publiek trekken. “Met zo veel mensen op het voorterrein kunnen we de naleving van de coronaregels niet controleren,” zegt Gerhard Baan van het Rijssens Museum. “We nemen daarom geen risico’s en hebben besloten in elk geval de eerste twee zomermuseumdagen niet door te laten gaan.” De komende weken wordt bekeken of de resterende vier zomermuseumdagen op 4, 11, 18 en 25 augustus toch nog door kunnen gaan.

Het Rijssens Museum en het Brandweermuseum hebben de afgelopen periode zwaar te lijden gehad onder de coronamaatregelen. Het aantal bezoekers is ongeveer gehalveerd door de verplichte sluiting en andere beperkende maatregelen. “Toen het ernaar uitzag dat de beperkingen werden opgeheven, hebben we op het laatste moment nog besloten om de zomermuseumdagen door te laten gaan en breed uit te pakken,” zegt Baan. “We hadden een mooi programma gemaakt, met activiteiten en films voor zowel kinderen als volwassenen. Een hard gelag om deze beslissing te moeten nemen, maar we zoeken de risico’s niet op,” aldus Baan.

Het museum hoopt dat binnen enkele weken de coronasituatie weer een positieve wending neemt. “Als dit gebeurt kunnen we in augustus nog enkele mooie zomermuseumdagen houden rond de thema’s Nostalgische Kinderspelen, Folklore en Brandweer om zo nog iets voor onze bezoekers te kunnen doen,” zegt Baan.

Het Rijssens Museum en het Brandweermuseum zijn gewoon open voor het publiek. Binnen moet de anderhalve meter afstand in acht worden genomen.