Rijssens Museum heet nieuwe stadgenoten van harte welkom

Nieuwe inwoners van de stad Rijssen, die zich hier in 2023 blijvend gevestigd hebben, worden dinsdagavond 6 februari aanstaande van harte welkom geheten. Het Rijssens Museum organiseert dan een welkomst- en kennismakingsavond voor nieuwe Rijssenaren. De gasten worden verwelkomd in de gezellige Koffiehook van het Bouwhuis, links op het voorterrein. Inloop met koffie/thee vanaf 19.30 uur en de toegang is gratis.

Burgeravond

Het Rijssens Museum biedt de nieuwe Rijssenaren een gezellig avondprogramma waarin een beeld wordt gegeven van de stad Rijssen, het Rijssens dialect en de Rijssenaren. Ook zal een ervaringsdeskundige aan het woord komen: iemand die zich van buitenaf in Rijssen gevestigd heeft. Ook burgemeester Jurgen van Houdt, zelf ook nieuwkomer in 2023, zal aanwezig zijn en iets van zijn ervaringen vertellen.

Wegbezuinigd

De kennismakingsavond voor nieuwe inwoners van de gemeente werd altijd georganiseerd door de gemeente, maar werd in financieel schrale tijden wegbezuinigd. Op voorstel van het Rijssens Museum werd de jaarlijkse burgeravond enkele jaren geleden weer nieuw leven ingeblazen en dat met groot succes. De gemeentelijke afdeling communicatie zorgde voor een goodiebag met gemeentelijke informatie en het Rijssens Museum ontving de nieuwe inwoners en verzorgde de gezellige kennismakingsavond. “Als museum bewaren we de geschiedenis en het DNA van de stad Rijssen én we dragen dat uit op bijvoorbeeld een burgeravond. Nieuwkomers zijn dus bij ons helemaal aan het juiste adres,” aldus een woordvoerder van het Rijssens Museum.

Welkom 6 februari

Inmiddels heeft de afdeling communicatie van de gemeente Rijssen-Holten besloten om de kennismakingsavond-oude-stijl over een andere boeg te gooien. “Wij vinden dat jammer, maar de afdeling communicatie mag natuurlijk helemaal zelf beslissen of er een andere aanpak nodig is. Wij hebben begrepen dat ze de nieuwe burgers kennis willen laten maken met de totale gemeente. Ook daar zullen we natuurlijk graag aan meewerken, als dat nodig is. Maar wij laten onze eigen succesvolle burgeravonden niet zo maar schieten. Daarom zijn op 6 februari aanstaande de nieuwe, blijvende burgers van Rijssen van harte welkom op het museum.”

Zelf aanmelden

Een vervelende bijkomstigheid is dat het Rijssens Museum om privacy redenen niet mag beschikken over de privéadressen van de nieuwe burgers. “Toen we het samen organiseerden, nodigde de gemeente altijd uit en konden de nieuwelingen zichzelf aanmelden bij de gemeente. Alle gegevens werden altijd vertrouwelijk behandeld. Dat kan dus nu niet en dat is best een uitdaging om onze nieuwe Rijssenaren te bereiken. Maar we gaan het proberen via alle mogelijke (social) media.”

Kennismaken

Op de burgeravond vorig jaar in het Rijssens Museum was de vorige burgemeester Arco Hofland aanwezig. Hij vertelde het een en ander over het bestuurlijke klimaat van Rijssen.

Gemeenteraadsgriffier Gert Veerman gaf informatie over zijn eigen ervaringen als nieuwkomer en vertelde over de gemeenteraad van Rijssen-Holten. De nieuwe Rijssenaren kregen een film te zien over de oer-Rijssense iconen als het Parkgebouw, de Pelmolen en de Enterse Zomp en het Rijssens Leemspoor. Wie dat wilde kon na de pauze gebruik maken van een korte rondleiding door het Rijssens Museum. Na afloop was er gelegenheid om na te praten.

Aanmelden

Wie van de nieuwe Rijssenaren nu al belangstelling heeft om te komen, kan zich al aanmelden op info@rijssensmuseum.nl onder vermelding van Burgeravond 2024

DE WEEK VAN RIJSSEN
11 jan 2024