Museum zet Rijssen in textielroute

Door deelname van het Rijssens Museum aan het Textiel Festival Twente is Rijssen opgenomen in het Twentse textielroutenetwerk dat wordt gemaakt door Landschap Overijssel.

Rijssen-Holtens Nieuwsblad wo 31 mrt 2021

RIJSSEN – Rijssen vormt met Almelo een route van 39 kilometer langs de bekende textiellocaties van West-Twente.

De Textielroute Almelo-Rijssen is te vinden op www.landschapoverijssel.nl of download de gratis app Fietsen in Overijssel.

Knooppunten
De route start officieel in Almelo, maar de belangwekkende punten zijn allemaal duidelijk gemarkeerd en gelinkt aan de nummers van het fietsknooppuntennetwerk, zodat je overal op de route kunt instappen. Om over de route te beschikken, is de app Fietsen in Overijssel gratis te downloaden. De route is via de website van Landschap Overijssel www.landschapoverijssel.nl ook als pdf-bestand te bemachtigen.

Textiel Festival Twente
De textielroutes voor Twente is een van de initiatieven van het Textiel Festival Twente (TFT) waarin het Rijssens Museum deelnemer is. Doel van het TFT is Twente met zijn belangwekkende textielverleden onder de aandacht van het publiek te brengen. In het TFT werken acht Twentse musea samen om Twente tot dé textielregio van Nederland te maken, waar de textielindustrie zich heeft ontwikkeld van huisindustrie op het platteland tot de hoogwaardige fabricaten van tegenwoordig.

Jute
Het aandeel van Rijssen in de Twentse textielregio betreft de jute, waarmee de Reggestad een unieke positie inneemt ten opzichte van de rest van de Twentse textielindustrie die zich toelegde op katoen en linnen. De Rijssense bezienswaardigheden staan overzichtelijk in de route vermeld.

Kunstcollectie
Komend vanaf Almelo en Wierden wordt in Rijssen het Rijssens Museum aangedaan waar belangstellenden – onder normale omstandigheden – kennis kunnen maken met de jutegeschiedenis, maar ook met de Van Heel Kunstcollectie die voortkomt uit de jute-industrie.

Engelse tribune
Ook de Engelse tribune van Rijssen Vooruit (RV), voortgekomen uit het jute-imperium van Ter Horst, is in de route opgenomen. De tribune wordt herbouwd op het terrein van de nieuwe voetbalvereniging SV Rijssen, waarin de RV is opgegaan. De route voert verder langs het Rijssense Volkspark met het Parkgebouw dat ooit in eerste instantie voor de textielarbeiders is gebouwd.

Bad van ‘n Stoom
In het Volkspark worden de gedenknaald en het bronzen hert genoemd als jubileumgeschenken van de arbeiders aan de Ter Horst-directie. Ook het mozaïek aan de Boomkamp dat ooit in de gevel van het “bad van ’n stoom” zat, bedrijfsschool de Bekke aan de Wierdensestraat alsook het voormalige Ter Horstterrein zijn in de route opgenomen.

Ontwikkelingen
Het Rijssens Museum is blij met deze West-Twentse textielroute. “De fietsroute speelt in op de huidige ontwikkelingen,” zegt Gerrit Dannenberg van het Rijssens Museum. “Uit onderzoeken maar ook uit onze eigen ervaring blijkt ons publiek de laatste jaren steeds mobieler. Dankzij de e-bikes kunnen grote afstanden worden afgelegd. Bovendien blijkt dit publiek ook zeer geïnteresseerd in de achtergronden en de historie van de gebieden die ze doorkruisen.”

Steun het Rijssens Museum
Wordt nu vriend voor minimaal 25 euro per jaar. Laatste twee nummers van 2020 gratis op te halen bij het museum. Even bellen of mailen vooraf, want door de coronasluiting is er geen volledig dagelijkse bezetting. Opgeven kan op vrienden@rijssensmuseum.nl

Afwisselend
Textielroute Almelo-Rijssen is erg afwisselend. “De route brengt naar belangwekkende locaties in het stedelijk gebied van Almelo, maar laat ook zien hoe mooi het coulisselandschap is tussen Almelo, Wierden en Rijssen. “Jammer dat alles nog dicht is, maar de route is ook geschikt voor een verkenningsronde om nog eens terug te komen.