Museum succesvol met lokale kunst

De zogenaamde zwervende collecties van het Rijssens Museum groeien gestaag. Iedere week komen er nog mails en telefoontjes binnen van kunstbezitters.

Rijssen-Holtens Nieuwsbad wo 3 mrt 2021

RIJSSEN – “De respons op onze oproepen van mensen om hun kunstwerken aan te melden is nog groter dan we verwacht hadden,” zegt Gerrit Dannenberg van het Rijssens Museum.

Te Lintelo
Het museum begon vorig jaar met het digitaal verzamelen van het oeuvre van de Rijssense kunstenaar Harry te Lintelo (1922 – 2007). “De collectie van Te Lintelo was na diens dood onder de hamer gekomen en was over een groot gebied verspreid. Toch is het ons gelukt om een zodanig groot deel van Te Lintelo’s werken op het museum te laten fotograferen, dat we een aardig compleet beeld hebben van diens werk en stijlen,” legt Dannenberg uit. “De foto’s die Henk van der Stouw van Studio 81 van de kunstwerken gemaakt heeft zijn haarscherp en laten ons soms details zien die je op het echte werk snel over het hoofd zou hebben gezien. Zodra de omstandigheden het toelaten, zullen we het publiek opnieuw kennis laten maken met het werk van Te Lintelo.”

Van Kregten
Na Te Lintelo werd ook het werk van Fedor van Kregten (1871 – 1937) digitaal verzameld. “We konden daarvoor gebruik maken van de opnames die fotograaf Henny de Mönnink uit Arnhem maakte voor het boek “Meester van de Beesten” van Roskamhoofdredacteur Han Pape over de kunstenaar uit Notter. “De indeling en selectie van de kunstwerken van beide kunstenaars is gedaan door oud-galeriehouder Johannes Dollen uit Wierden. Belangrijk is dat we van alle kunstwerken de gebruikte materialen, afmetingen en herkomst vastleggen, zodat alles te duiden en terug te vinden is.”

Vergroten
Alle kunstwerken zijn – als het museum open is – dagelijks te zien in de zogenaamde Interactieve Kunstgalerij (IKG) die op de eerste verdieping van havezate de Oosterhof staat. “Kunstliefhebbers en andere geïnteresseerden kunnen zich nu een goed beeld vormen van de prestaties van de kunstenaars. “Een portret en een levensbeschrijving van de kunstenaars zijn ook voorhanden. Je hoeft niet te wachten op een expositie, maar je kunt dagelijks in alle rust door hun oeuvre wandelen. Als je een schilderij nader wilt bekijken, kan het kunstwerk sterk worden vergroot zodat alles goed zichtbaar wordt. Hou er wel rekening mee dat alles in dezelfde afmeting te zien is op het grote touchscreen, maar daarom zijn ook alle kunstwerken van hun maatvoering voorzien.”

Volledigheid
“Het heeft ons verbaasd waar de reacties op onze verzamelactie van zwervende collecties allemaal vandaan komen,” zegt Dannenberg. “De derde kunstenaar waarmee we nu mee bezig zijn is Gerrit Kwintenberg (1914-1975). Van hem is echt een overweldigende hoeveelheid kunstwerken aangemeld.
We zijn nu bezig een gelegenheid te zoeken waarop Henk van der Stouw de kunstwerken kan fotograferen. Het mooie is dat er zelfs na weken nog steeds kunstwerken worden aangemeld. Bijvoorbeeld ook van Fedor van Kregten, zodat onze verzamelingen steeds meer naar volledigheid neigen en daar zijn we blij mee.”

De collecties van Te Lintelo en Van Kregten zijn te zien in de Interactieve Kunst Galerij. Deze apparatuur kon tot stand komen door een bijdrage van de Cultuur Adviesraad Rijssen-Holten (CAR). De kunstwerken zijn op te roepen via een groot touchscreen. De collecties zijn op thema maar ook integraal te bekijken, zodra het museum weer open is.