Museum krijgt meubelstuk van Karel van ‘n notoares

Het Rijssens Museum is onverwacht in bezit gekomen van een puntgaaf meubelstuk van wijlen mr. Karel Schönfeld Wichers. Het meubelstuk stond in het onderkomen van de grote dialectgoeroe in diens woning in het Rijssense Veld en werd gebruikt voor het opbergen van zijn documentatie.

De kast van Karel van ’n notoares heeft inmiddels een plaats gekregen in de stadsgeschiedeniszaal op de eerste verdieping van kasteel de Oosterhof

Menear Karel zette zijn bekende Erika-typemachine steeds op het meubel. Het meubel is geschonken door de nazaten van de familie Nijland die altijd de naaste vrienden van Schönfeld Wichers waren. Zij waren onlangs bij presentatie bij het Rijssens Museum van de volledig gerestaureerde Kueklkoare, de historische camper van Karel Schönfeld.

In het kasteel staat de 3D-fotomachine van Karel en het borstbeeld, ooit gemaakt door Freddy Nijland. De familie Nijland vond dat het meubel van Karel daar goed bij zou passen en ze besloten het te schenken aan het Rijssens Museum. Afgelopen week is het meubel van Enter overgebracht naar Rijssen.

Het Rijssens Museum is blij met de aanwinst. Het borstbeeld van Karel staat nu op het bureau, zijn woordenboeken zijn in de buurt, alsook het borstbeeld van Karels broer, Belcampo, dat onlangs ook in bezit van het museum is gekomen.