Museum brengt 5 minidocumentaires

De filmmakers van het Rijssens Museum hebben onlangs vijf korte films voltooid waarin even zoveel oer-Rijssense thema’s zijn te zien.

Rijssen-Holtens Nieuwsblad 25 feb 2021

RIJSSEN – “Het zijn eigenlijk vijf minidocumentaires geworden,” zegt Gerrit Dannenberg van het Rijssens Museum.

QR-code
De vijf films zijn te bekijken via een QR-code in het spaaralbum Historisch Rijssen en onderstaand. Het Rijssens Museum heeft dit album uitgebracht in samenwerking met de Rijssense Jumbo-vestigingen.

De thema’s zijn:

1. De Riessenders en ’n Stoom

2. Havezate De Oosterhof

3. Roond de Skeeldkoarke

4. De Pelmolen

5. Wasken op ’n Wiejerd

De filmmakers van het Rijssens Museum, Johan Koster en Johan Kettelarij, hebben zich helemaal uitgeleefd om er aansprekende Rijssense films van de te maken. Ze beleefden eind 2019 al een vliegende start met met de historische film “Riessen in ’n Kiekerd”, een project van Phion-celliste Anne Knappstein. Zij en haar collega’s voorzagen de film van live muziek in de grote zaal van het Parkgebouw. In december werd de film twee keer voor een uitverkochte Herman Wesselszaal vertoond.

Anne Knappstein
“Daarna hadden we samen met Anne Knappstein het plan opgevat om de film op vier avonden te vertonen voor de vrienden van het Rijssens Museum in ’n Koffiehook van het Brandweermuseum. Maar de coronacrisis heeft hier een streep doorgehaald,” zegt Dannenberg.

Drone
Voor alle projecten was al veel beeldmateriaal verzameld. “Michiel Eertink maakte droneopnames, maar ons publiek heeft er niet van kunnen genieten. Daarom waren we ook zo blij met het historisch album, want nu kan er met het filmmateriaal ook daadwerkelijk iets gedaan worden.”
De films sluiten aan op de thema’s die in het spaaralbum aan de orde komen. Bij het thema Jute in Rijssen, laten de filmmakers zien waar de juteplant vandaan komt, hoe die geoogst wordt en hoe de bastvezels worden verwerkt en uiteindelijk via de Rotterdamse haven in Rijssen terechtkomen. “De film is een afwisseling van statisch en bewegend beeld en laat overzichtelijk zien hoe de juteproductie vroeger in het werk ging.”

Ontwikkeling
Het filmpje over kasteel de Oosterhof toont een boeiende mix van beelden van vroeger en nu. “Zelfs onze oud-vrijwilligers Jan Velnaar en Lien Kootstra komen er in voor,” zegt Dannenberg. In de film Roond de Skeeldkoarke komen de Rijssense markten volop in beeld. Te zien is ook hoe de Pelmolen een vervallen ruïne was maar tot een pronkstuk voor Rijssen is geworden. De film Wasken op ‘n Wiejerd maakt duidlelijk wat er in ons dagelijkse leven allemaal veranderd is. De Enterse Zomp komt prefect in beeld.

Jongeren
De filmmakers laten de films bewust beginnen in het heden. “Van daaruit laten ze zien waar we met al onze Rijssense toestanden vandaan komen. Zo heeft ook de jongere generatie herkenningspunten om de films te kunnen waarderen.” Als de musea weer open mogen zijn ze ook in het Rijssens Museum te bekijken.

De Rijssense Musea hadden gehoopt begin maart weer open te mogen, maar dat ziet er nog niet naar uit. Dat betekent dat er van alle mooie plannen in de extra ruimte van het Koetshuis nog niets opgepakt kan worden. Als de gedwongen sluiting ook alle zomerplannen onmogelijk maakt, zal nagedacht worden andere mogelijkheden.