Kroniek toont Rijssen ’60 uit de lucht

De nieuwste Havezate Kroniek, het historisch kwartaalblad van het Rijssens Museum, laat het Rijssen van 1960 vanuit de lucht zien. Het jongste nummer ligt nu in de winkel en bevat een luchtfoto gemaakt door de luchtfotodienst van de KLM.

RIJSSEN – De foto is aangeleverd door Kroniekmedewerker Norbert Tijhuis. Deze oud-gerechtsdeurwaarder schreef voor dit nieuwste nummer een bijdrage over zijn vader, de smid Tijhuis uit de Bèkke. Bij deze Tijhuis hebben generaties Rijssenaren vroeger hun schaatsen laten slijpen.

De Ploeg

Tijhuis woonde nadien op de plek tegenover café Spekhorst waar ooit discotheek de Ploeg was gevestigd. In de jaren zeventig was daar al veel nieuwere bebouwing aan de Giezen-achterkant met veel platte daken waar nogal eens water op bleef staan.

Schaatsen

Het verhaal gaat dat smid Tijhuis, als het flink gevroren had, op deze platte daken schaatste. Tot groot ongenoegen van zijn vrouw, die bang was dat hij uit de bocht zou vliegen en gevaarlijke zou vallen. Op deze plek naast de Stadsboerderij staan nu nieuwe panden.

Flessenhals

In zijn bijdrage vertelt Tijhuis over de zogenaamde flessenhals in de Wierdensestraat. Dat was een smalle doorgang voor het steeds toenemende verkeer waar ook de nodige verkeersongelukken gebeurden. Ter illustratie leverde hij de luchtfoto, die in de Kroniek over twee bladzijden is afgedrukt en waar de flessenhals zichtbaar is. Overigens zijn meer belangwekkende zaken op deze haarscherpe foto te zien.

De luchtfoto van de KLM laat zien hoe Rijssen er in 1960 uitzag. De foto is aangeleverd door Norbert Tijhuis en Henk van der Stouw van Studio 81 heeft hem bewerkt.

NS-station

Onder andere is te zien hoe groot Ter Horstcomplex ooit was. Het meer dan honderdjarige NS-station, waarin thans Bloemendaal in Vorm is gevestigd, vormt een oriënteringspunt. Hans Bloemendaal heeft het station bewust in authentieke staat gehouden. Ook het veelbetreurde Hotel Tijhuis op de hoek Watermolen-Molenstalweg staat erop en het markante kantoor van ’n Stoom. Mooi om te zien is dat de Parkstraat aan weerszijden nog vrijwel onbebouwd is. Bij het Parkgebouw staat een grote witte tent voor de feestelijkheden van het 125-jarig jubileum van Ter Horst.

In dit nieuwste nummer een opmerkelijk artikel van historicus Gerrit Welberg uit Hengelo over de oorlogslasten van Rijssen in 1623. In 1672, zoals het verhaal gaat, verdronk een woedende menigte Rijssenaren een Munsterse soldaat in de bluskolk aan de Watermolen. Bronnenonderzoek van Welberg toont aan dat dit een langere voorgeschiedenis heeft waarin Rijssen het nodige heeft moeten doorstaan. De nieuwste Kroniek ligt in de Rijssense boekhandel en is ook verkrijgbaar aan de balie van het Rijssens Museum.

Vrienden van het museum krijgen het blad gratis vier keer per jaar toegestuurd. Aanmelden kan ook per mail op info@rijssensmuseum.nl onder vermelding van Kroniek.

Hart van Rijssen
17 aug 2023