Jarige Rabobank schenkt 12.500 euro aan Rijssens Museum voor upgrade Koetshuis

De jarige Rabobank Rijssen-Enter-Hengelo heeft maar liefst 12.500 euro geschonken aan het Rijssens Museum voor een flinke opknapbeurt van de publieksruimtes in het Koetshuis. De bekendmaking van de gelukkigen die een verjaardagscadeautje van de Rabobank kregen, vond vlak voor de jaarwisseling plaats in het Brookshoes in Bornerbroek.

De cheque voor het Rijssens Museum werd overhandigd door directeur Robin Geerdink van de Coöperatieve Rabobank. Namens het Rijssens Museum werd de cheque in ontvangst genomen door communicatiefunctionaris Inge Huiskes en bestuurssecretaris Jennet van der Harst. Het toegekende bedrag wordt gebruikt voor verbeteringen in het kader van de duurzaamheid. Mascha de Vries-van der Veen van de Rabobank laat weten dat de Rabobank blij is om dit soort initiatieven te kunnen ondersteunen.

Communicatiefunctionaris Inge Huiskes (links) en secretaris Jennet van der Harst van het Rijssens Museum tonen de cheque met het bedrag van de jarige Rabobank. Foto: Rabobank Rijssen-Enter-Hengelo
Dankbaar

Het Rijssens Museum is dankbaar voor het mooie bedrag.  “We zijn al geruime tijd bezig om de begane grond van het Koetshuis een grondige upgrade te geven,” zo laat een woordvoerder van het museum weten. “Tot nu toe ontbraken de nodige financiële middelen en was er geen zekerheid of we het Koetshuis blijvend zouden mogen gebruiken. De gemeenteraad besloot echter om de gebouwen op het museumeiland niet meer te verhuren aan commerciële instellingen en heeft het gebruik door het museum financieel mogelijk gemaakt door een blijvende extra bijdrage.”

Eigen middelen

Maar de inrichting van het Koetshuis moet het museum uit eigen middelen betalen. “Dat is hard werken,” aldus de zegsman, “want we doen alle mogelijke moeite om de schade van de coronatijd weer te boven te komen. En daarom zijn we ook extra blij met dit bedrag.” Het Koetshuis was altijd als kantoor in gebruik. De laatste commerciële huurders waren IDX-architecten op de begane grond en vertaalbureau Translavic op de eerste etage. “Wij gebruiken de begane grond nu voor het publiek en daarom is een nieuwe vloer nodig, maar ook raambekleding in de ruimtes Hovenier, Koetsier, Auditorium en de garderobe.”

Februari

De werkzaamheden zullen in februari ter hand worden genomen en worden zódanig gepland dat het verhuren en het gebruik van de ruimtes geen hinder ondervinden. “In noodgevallen kunnen we nog uitwijken naar de Koffiehook in het Bouwhuis, die overigens in de loop van dit jaar ook een grote opknapbeurt krijgt en tevens een informatiefunctie krijgt voor het nieuwe Nationaal Park de Sallandse Heuvelrug-Twents Reggedal.”

DE WEEK VAN RIJSSEN
4 jan 2023