Historische film Riessen in ’n Kiekerd 3 kaskraker voor de Rijssenaren

’n Kiekerd 3 laatste van de serie

De historische film Riessen in ’n Kiekerd deel 3 is een regelrechte kaskraker aan het worden voor het Rijssens Museum. Alle voorstellingen in het Koetshuis zijn tot nu toe in no time uitverkocht en er moeten steeds nieuwe filmavonden worden bijgepland. De voorstellingen op de maandagavonden 8 en 15 januari zijn al tjokvol geboekt. De nieuwste datum waarvoor nu kan worden ingeschreven is dinsdagavond 23 januari aanstaande. Aanmelden kan op info@rijssensmuseum.nl onder vermelding van Kiekerd 3 en de datum.

Interactief

De eerste versie van de film Riessen in ’n Kiekerd werd vertoond enkele jaren geleden in het Parkgebouw. Het idee van de historische film met livemuziek vanaf het podium kwam van Phion-celliste Anne Knappstein. Met haar ensemble zorgde zij passende muziek bij de scenes. Dat leverde veel belangstellenden op wat vermoedelijk de basis ia voor de verdere successen van de Kiekerd-films.

Sappig commentaar en praten met elkaar

Ook ’n Kiekerd 2 kon eind 2022 rekenen op veel belangstelling, ook op de vervolgavonden in het Koetshuis van kasteel de Oosterhof. Daar zorgt André van den Houten altijd voor de techniek en Gerhard Baan geeft af en toe zijn sappig commentaar bij de beelden. Deze vorm van interactief filmkijken wordt door het publiek zeer gewaardeerd. Als toeschouwers iets opvalt, wordt de film gewoon even stilgezet om er met elkaar over te praten.

Versie 3

Omdat er nog veel goed bruikbaar filmmateriaal in voorraad was, besloten de filmers van Werkgroep Beeldpresentaties dat een derde versie niet verkeerd zou zijn. Daar werd werk van gemaakt en Riessen in ’n Kiekerd 3 ging maandagavond 11 december nagenoeg geruisloos in première voor een stampvolle zaal in het Koetshuis.

Haarscherpe opnames gemaakt door Radio Baan

Uniek aan versie 3 zijn onder andere haarscherpe opnames van de viering van Rijssen 700 jaar stad in 1948. Rijssen bestond 700 jaar in 1943, maar dit werd vanwege de Duitse bezetting niet gevierd. Pas in 1948 werd besloten dit kroonjaar alsnog te vieren. Radio Baan filmde toen de een groot deel van de festiviteiten. Deze haarscherpe opnames zijn vóór de pauze te zien in ’n Kiekerd 3.

Nu naar vroeger

Na de pauze komt de geschiedenis in heldere beelden nog dichterbij. De filmmakers hebben gekozen voor een aanpak die zowel oudere als jongere bezoekers aan kunnen spreken. Ze gaan van nieuw naar oud. “Eerst komen situaties van nu,” aldus Baan, “die iedereen gemakkelijk herkent.

Opening van zwembad de Koerbelt in 1961. Van links naar rechts fotograaf Herman Zandvoort, Mensink en zwemdocent Dinant Baan (van ’n Booms), de latere postbode. Foto: Erfgoed Rijssen-Holten

Reis terug in de tijd

Vervolgens gaan we terug in de tijd en kunnen we zien hoe de situatie er vroeger uitzag. Dat is een heel mooi concept gebleken,’ zegt Baan. “Je hoeft niet eerst diep te spitten in je geheugen waar iets ook alweer was, maar het gaat andersom: je zit midden in het heden en van daaruit maak je als het ware een reis terug in de tijd.” Overigens is deel 3 wel de laatste uit deze serie. “Je moet een concept niet zo vaak gebruiken dat het gaat slijten,” zegt Baan. Binnen de Werkgroep Beeldpresentaties wordt inmiddels al druk overlegd over nieuwe filmprojecten.

Burgemeesterswoning De Nijenhof aan de Enterstraat. De ambtswoning is gebouwd voor burgemeester Knottenbelt in 1910. Dit huis staat er nog altijd en heeft recent een grote renovatiebeurt gekregen. Foto: Erfgoed Rijssen-Holten

Dinsdagavond

De maandagavond blijken veelal gunstig voor een groot publiek, “maar nu we toch een extra filmavond moesten plannen, hebben we gekozen voor een dinsdagavond, speciaal om de mensen die op maandagavond niet kunnen ook de kans te geven ’n Kiekerd 3 te bezoeken. Inloop is steeds vanaf 19.10 uur en de voorstelling begint om 19.30 uur. Entree is 5 euro inclusief 2 keer koffie/thee. Vrienden van het museum betalen 3 euro.

DE WEEK VAN RIJSSEN
3 jan 2023