Het Bittere Kruid en Thea Kroese in het Koetshuis

In het kader van Oktober Geschiedenismaand staat donderdagavond 12 oktober de Tweede Wereldoorlog centraal in het Rijssens Museum. De hoorspelbewerking van het beroemde boek Het Bittere Kruid van Marga Minco is te beluisteren en Thea Kroese vertelt een oorlogsverhaal.

Thema-avond start om 19.30 uur met de hoorspelbewerking van Het Bittere Kruid. Het hartverscheurende boek van Minco is ook ooit verfilmd, maar daaraan heeft de Joodse schrijfster nooit haar goedkeuring gegeven. De filmversie stond te ver af van het oorspronkelijke boek.

In 1985 werd ook een hoorspelbewerking gemaakt en daarin kon de auteur zich helemaal vinden. Het hoorspel wordt in twee delen afgespeeld en onderbroken door een korte pauze. Daarna komt meesterverteller Thea Kroese aan het woord met een oorlogsverhaal. Hierna kan worden nagepraat en kan ook een bezoek worden gebracht aan de Joodse vitrine in zaal van de stadsgeschiedenis in kasteel de Oosterhof. Hier zijn voorwerpen te zien die te maken hebben met de Joodse gemeenschap die Rijssen ooit had. Aanmelden kan op info@rijssensmuseum.nl onder vermelding van Het Bittere Kruid.

Hart van Rijssen-Holten
2 okt 2023