Haard Opkamer kasteel in oude luister hersteld

De haardpartij in de Opkamer van havezate de Oosterhof is weer in authentieke staat teruggebracht.

Rijssen-Holtens Nieuwsblad wo 3 feb 2021

RIJSSEN – De imposante haardpartij in de Opkamer van havezate de Oosterhof is sinds kort weer helemaal als vroeger.

Onzichtbaar
De haardpartij is gemaakt van zandsteen dat na de restauratie in de jaren zestig volledig onzichtbaar was. Rond de stenen bovenrand zat de zware eikenhouten mantel die vanwege het gewicht op twee getimmerde houten staanders rustte die de originele zandstenen staanders aan het oog onttrokken.

Zandsteen
Conservator Jan van de Maat ontdekte vorig jaar foto’s van het kasteelinterieur waarop de zandstenen staanders zichtbaar waren naast de gietijzeren haard die er nog altijd staat én er zaten ook oudhollandse tegels aan de achterwand.

Het Rijssens Museum wil de ruimtes in het rijksmonument zoveel mogelijk in authentieke staat terugbrengen. “Maar het kasteel is wel een opleiding voor kraamverzorgenden geweest,” zegt Gerrit Dannenberg van het Rijssen Museum.

Leslokalen
“Hier waren de leslokalen en die moesten licht zijn, vandaar de tl-buizen aan het plafond. De Pauwenkamer bijvoorbeeld was het kantoor van de directrice met tl-verlichting en in de open haardpartij zelfs een verwarmingsradiator.”

Radiator
De Technische Dienst van het museum heeft geruime tijd geleden de radiator verwijderd en de open haard is weer in ere hersteld. Ook de tl-verlichting is uit de Pauwenkamer verwijderd; een stijlvolle kroonluchter zorgt nu voor het licht.

Huwelijksgeschenk
In de Opkamer op de begane grond, waar de Van Heel-collectie staat, zaten moderne niet-passende tegels in de haardpartij. De Technische Dienst heeft de eikenhouten schouw volledig stabiel gemaakt door onzichtbaar aangebrachte steunpunten. “Daardoor konden de getimmerde staanders weg en zijn de zandstenen staanders weer te zien,” zegt Dannenberg. De eikenhouten schouw is een huwelijksgeschenk van jonkheer Coenen die trouwde met de barones Van der Borch van Verwolde, de laatste adellijke bewoners van de Oosterhof. De familiewapens staan in het houtsnijwerk. Jan van de Maat heeft een passende serie oudhollandse tegels uitgezocht.

Tegels
Dat is gebeurd in overleg met Jan Leijndekker die de oudhollandse tegelverzameling van het museum heeft geregistreerd. “Onze mensen hebben de tegels aangebracht zonder hen geweld aan te doen. We zijn erg content met deze oplossing,” zegt Dannenberg. “De haard in de Opkamer ziet er weer uit zoals in de tijd dat het kasteel een woon- en werkfunctie had. Een mooie verzameling oudhollandse tegels is fijn, maar op deze manier kunnen we ze laten zien en hebben weer een functie.”

Werkruimte
De Opkamer was vroeger muziekruimte of de adellijke heren deden er hun zaken. Wie nu voor de haard staat, kan zich de sfeer van toen nóg beter voor de geest halen. Er is nu nog één haardpartij in het kasteel die ook in oude staat zal worden teruggebracht.