Grote fotowedstrijd over thema Rijssen (Hanzestad)

Vanaf zaterdag 27 januari start het Rijssens Museum een grote fotowedstrijd voor amateurfotografen. Iedereen die een mooie plek of tafereel in en om Rijssen de moeite waard vindt voor een foto, mag die opsturen naar het Rijssens Museum onder vermelding van “Rijssen (Hanzestad)”, wat ook meteen het thema van de wedstrijd is.

Voormalige politiebureau en marechausseekazerne in de Grotestraat waarin nu notaris Hulscher gevestigd is. Dit pand dateert uit de zeventiende eeuw. Foto: Erfgoed Rijssen-Holten
Gratis

De fotowedstrijd voor amateurs wordt gehouden naar aanleiding van de foto-expositie van Dick Sanderman in het Koetshuis die zaterdagmiddag wordt geopend. Het thema van deze expositie is “Aan de wandel rondom Rijssen” en is vanaf dinsdag gratis te bezoeken. Bezoekers moeten zich wel even melden aan de balie in het Bouwhuis links voor op het kasteelterrein, maar ze hoeven voor het zien van de expositie niets te betalen. “Dat doen we opzettelijk,” zegt een woordvoerder van het museum, “want we hopen dat de expositie velen zal inspireren om ook een mooie foto te maken en in te sturen.”

Het stadhuis op het Schild dat begin jaren zeventig is afgebroken. De maquette van het stadhuis is nog te zien in kasteel de Oosterhof. Foto: Erfgoed Rijssen-Holten
Vrijblijvend

Ook het thema van de wedstrijd is zo vrijblijvend mogelijk gemaakt. “We doen dat vooral om het de fotografen gemakkelijker te maken die het wat lastig vinden om zo maar ergens te beginnen. We hebben Hanzestad bewust tussen haakjes gezet, zodat het ook kan gaan over de stad Rijssen en de omgeving zelf. Maar dit jaar zal in Rijssen aandacht worden besteed aan het feit dat het ooit een Hanzestad was. We hopen dat het publiek ons daar met mooie opnamen bij zal helpen,” aldus de woordvoerder. Wie een mooie foto heeft gemaakt kan die sturen naar info@rijssensmuseum.nl met de vermelding van Rijssen (Hanzestad) en de vermelding van de nodige persoonsgegevens als adres en telefoonnummer én informatie over de plek of situatie die op de foto staat.

De inzendingstermijn loopt tot en met zaterdag 9 maart, net zo lang als de expositie van Dick Sanderman te zien is in het Koetshuis. Daarna worden de inzendingen bekeken. Fotograaf Henk van der Stouw van Studio 81 uit Rijssen is bereid gevonden te helpen bij de beoordeling. “We hopen dat er zo veel inzendingen komen dat we ook daar weer een mooie foto-expositie in het Koetshuis van kunnen samenstellen. Maar dat zal afhangen van het aantal inzendingen.”

Verbouwing

Bezoekers en deelnemers aan de wedstrijd wordt sterk aangeraden om de website van het Rijssens Museum goed in de gaten te houden www.rijssensmuseum.nl “Begin februari krijgen de publieksruimtes op de begane grond van het Koetshuis een grote opknapbeurt. Die start op zaterdag 3 februari. Die dag zal de expositie even niet te bereiken zijn. Maar we proberen de belemmeringen zo beperkt mogelijk te houden. Hoe we dat doen zal sterk afhangen van het verloop van de werkzaamheden, maar we zullen dat duidelijk aan ons publiek laten weten,” zo laat de zegsman weten.

DE WEEK VAN RIJSSEN
24 jan 2024