Glas en schilderijen in kasteel Oosterhof

De komende weken zijn twee nieuwe exposities te zien in de wisselzaal van kasteel de Oosterhof. Beeldend kunstenares Ingrid Groeneveld uit Wierden en glaskunstenaar Johan de Vries uit het Groningse Old Ambt exposeren in dezelfde ruimte hun kunstwerken.

Het nieuwe expositieseizoen van het Rijssens Museum start met een nieuwe opzet van exposeren. Om het museumpubliek zo veel mogelijk te kunnen bieden, worden zo veel mogelijk dubbelexposities gehouden. Als de geëxposeerde werken dat toelaten, komen de kunstwerken in één ruimte te hangen.

Ruimte

Maar door de beschikking over de ruimtes in het Koetshuis, kan ook hier gebruik van gemaakt worden.

De komende weken zijn twee verschillende beeldende kunstenaars met hun creaties te zien. Omdat het gaat om glasobjecten en schilderijen, kunnen beide exposanten samengebracht worden in de wisselzaal van kasteel de Oosterhof.

Johan de Vries

Johan de Vries, geboren in 1955 in Sneek, is meesterglasblazer en kunstenaar. Sinds 1999 werkt hij in zijn glasblazerij in Old Ambt. Van 1990 tot 1998 werkte hij als glasblazer voor glaskunstenaars Willem en Bernard Heesen op de Oude Horn in Leerdam.

In 1998 startte hij zijn eigen glasblazerij en galerie. De Vries was getrouwd met glazenier Tanja de Heus die in 2014 is overleden. Samen bouwden zij een imposante graanboerderij om tot galerie, atelier en glasblazerij.

Het object Schelp van glaskunstenaar Johan de Vries

Het werk van De Vries heeft heldere, vloeiende kleuren en is opgebouwd in meerdere transparantie kleurlagen. Kleur en tekening zijn het uitgangspunt en de vorm is de drager. De vormen zijn veelal eenvoudig en lijken te ontstaan vanuit draaiende beweging van de blaaspijp. De Vries haalt zijn inspiratie uit de natuur. In de tekeningen de in het glas ontstaan zijn nogal eens vissen, vogels en dieren te ontdekken die leven in bijzondere boven- en onderwaterlandschappen. “Vloeibaar heet glas is water in vuur, dus magie”, zegt de Vries. De objecten van De Vries zijn ook te koop.

Ingrid Groeneveld

Ingrid Groeneveld van Galerie Groot’n Jans uit Wierden is een bijzonder productieve schilder. Globaal genomen voltooi ze per twee weken minstens één schilderij. “Dat doe ik graag, want het werkt voor mij ook heel ontspannend om aan het werk te zijn.” Groeneveld volgde de kunstacademie in Duitsland en volgde daarna nog lessen bij vijf verschillende kunstenaars in Nederland.

Een tafereel van de Wierdense beeldend kunstenares Ingrid Groeneveld van Galerie Groot’n Jans.

Galerie Groot’n Jans heet haar kunstgalerie in Worden. De galerie is vernoemd naar haar vader. Zij geeft ook met veel passie workshops voor kinderen en volwassenen in haar galerie.

Ze werkt in Wierden nauw samen met de Historische Kring Wederden en maakt ook dan combinaties met historische thema’s en voorwerpen. Groeneveld schildert veelal landschappen en mensen.

Opening

De openingsbijeenkomst is zaterdagmiddag 9 september – tevens Open Monumentendag – in de koffieruimte van het Bouwhuis. De kunstenaars zijn er ook. De openingshandeling van de dubbelexpositie is in kasteel de Oosterhof.

Wie daar bij wil zijn, heel graag even aanmelden door een e-mail te sturen naar info@rijssensmuseum.nl onder vermelding van “dubbelexpositie”.

Hart van Rijssen-Holten
31 aug 2023