De Toren van Babel is te zien in het Rijssens Museum

Het schilderij van de torenbouw van Babel is te zien in het Kroller Muller Museum, in het Rijksmuseum Twente, maar is ook in volle glorie te bewonderen in het Rijssens Museum.

Binnenkort start in het Rijssens Museum een kennismakingsmogelijkheid met onder andere dit beroemde schilderij, maar ook met de andere Hollandse Meesters uit de Van Heel kunstcollectie. Plan is om op dinsdagmiddag 16 augustus om 14.00 uur een eerste informele sessie te houden in ’n Koffiehook van het Bouwhuis links op het voorterrein van kasteel de Oosterhof.

De Hollandse Meesters, waaronder de zeer gedetailleerde Toren van Babel van Hendrick van Cleve III zit in de kunstverzameling die ooit bijeen werd gebracht door Gerard Marin van Heel. Deze jutefirmant, wiens moeder een Ter Horst was, verzamelde een leven lang kunst. Na zijn dood bleek hij zijn collectie, die miljoenen waard is, te hebben nagelaten aan de gemeenschap van Rijssen.

Rijksmuseum

Op dat moment beschikte het Rijssens Museum (Oudheidkamer Riessen) nog niet over goede expositieruimtes, zodat de collectie in het Rijksmuseum Twenthe in Enschede werd ondergebracht.

Van Heelvleugel

Toen de geredde gerestaureerde havezate De Oosterhof beschikbaar kwam, werden de mooie voorwerpen van de Van Heelcollectie geëxposeerd in de havezate, die in de volksmond Het Kasteel heet. Om de schilderijen van de Van Heelcollectie doorlopend zichtbaar te maken voor een breed publiek, liet het museum een zogenaamde virtuele vleugel aan het kasteel bouwen. Deze glazen kunstvleugel is virtueel te betreden via de ingang van de Sociëteit van de Kring Werkgevers Rijssen. De virtuele Van Heelzaal werd gebouwd door Letink Design uit Enter en werd financieel mogelijk gemaakt door een mooie opbrengst van de Haringparty de Oosterhof in 2018. Na een spannende bouwperiode, zijn nu de mooiste schilderijen van Van Heel op virtuele wijze van zeer dichtbij te bewonderen, waarbij alle details van het kunstwerk haarscherp uitkomen. Daarnaast werd door een Engels team van Océ Canon een 2,5-kopie gemaakt van de mooiste vier Hollandse meesters, die niet van echt te onderscheiden is.

Duidelijk te zien is ook dat er een wereld van verschil zit tussen zelfs de beste reproductie en de kunstwerken die Océ Canon maakte.

Kennismaking

Om het publiek verder kennis te laten maken met de Hollandse Meesters van Van Heel, wordt 16 augustus vanaf 14.00 uur kort verteld wie hij was en wat hij verzamelde. Daarnaast wordt onder andere de Torenbouw van Babel van Van Cleve virtueel bekeken. Wie dat wil kan daarna de Hollandse Meesters in de Opkamer van het kasteel bekijken.
Overigens kan het publiek de kunstwerken de hele week tijdens de openingsuren in de virtuele zaal bekijken.

Hart van Rijssen-Holten
vrij 5 aug 2022