Burgemeester Van Houdt ontvangt eerste exemplaar van oud-huisarts Jan Slofstra

Burgemeester Jurgen van Houdt kreeg zaterdagmiddag het eerste exemplaar van het boek “Even op een bankje aan de Regge” overhandigd door oud-huisarts Jan Slofstra (83). Het boek werd onder grote belangstelling ten doop gehouden in ‘n Koffiehook van het Bouwhuis van kasteel de Oosterhof.

Fictie

Slofstra heeft lange jaren veel non-fictie geschreven over de geschiedenis van Rijssen. Hij is de samensteller van het populaire Rijssense bijnamenboek “Woer ziej van”. Ook maakte deel uit van de schrijversgroep die de Canon van Rijssen opstelde en de succesvolle geschiedenisboeken Vensters op Rijssen deel 1 en 2. Daarnaast zat hij in de redactie van het historisch magazine Havezate Kroniek.

Bundel

Enkele jaren geleden verliet hij de Kroniekredactie om zich bezig te houden met fictief werk. Uit alles wat hij in zijn leven aan gedichten en verhalen heeft geschreven, maakte hij samen met zijn vrouw Janneke, die ook voor de foto’s zorgde, een selectie voor de nu presenteerde bundel.

Artsen-schrijvers

In een toelichting legde Slofstra uit hoe gedichten onverwacht kunnen ontstaan, maar ook dat verzonnen literatuur niet direct een waarheidsgetrouw beeld geeft van de persoon van de schrijver. Hij adviseerde zijn gehoor vooral door die bril zijn boek te lezen. Hierna kwam collega-schrijver Gerrit Kraa aan het woord. In zijn presentatie plaatste hij de oud-medicus Slofstra, naast andere artsen die de schrijf- en dichtkunst beoefenden als Frederik van Eeden, Simon Vestdijk, Rutger Kopland en Vasalis.

Woer ziej van

Hierna kreeg burgemeester Jurgen van Houdt het eerste exemplaar uit handen van de schrijver. Omdat de burgemeester nog vrij nieuw is in de gemeente Rijssen-Holten, overhandigde Slofstra hem ook het bijnamenboek “Woer ziej van”, om nog sneller bekend te raken met de stadhuisnamen en de bijnamen van de inwoners van de Reggestad. Van Houdt zei het eervol te vinden het eerste exemplaar van Slofstra overhandigd te krijgen en beloofde zich te verdiepen in de pennenvruchten van de auteur.

Museum en boekhandel

Het boek van Slofstra ligt in de Rijssense boekhandel. Het telt meer dan 200 bladzijden en kost 21,50. Het boek is ook te koop bij de balie van het Rijssens Museum. Ook het bijnamenboek “Woer ziej van” is nog altijd verkrijgbaar.