Antieke onderwijsklok voor Rijssens Museum

Het Rijssens Museum is een antieke onderwijsklok in de originele verpakking in de schoot gevallen.

Het gaat om een klok die als houten legpuzzel is uitgevoerd. De schenker is een museumbezoeker uit Leiden.

Volgens conservator Jan van de Maat werd de bezoeker getroffen door het nostalgische schoolklasje dat de Werkgroep Educatie in het kasteel heeft ingericht. Het lokaaltje met houten banken, een groot telraam en een ouderwets krijtbord is ingericht in de voormalige slaapkamer van Freule Ada Coenen.

“De houten legpuzzelklok was een cadeautje van de ouders voor diens zus die geboren is in 1930. Zij heeft daarop leren klokkijken. De schenker bedacht dat de klok heel goed zou passen in ons nostalgisch klaslokaaltje. De legpuzzel/klok is door zijn ouders gekocht om zijn zus, geboren in 1930, te leren klokkijken.” Kinderen leerden enerzijds de volgorde van de klokuren door het in elkaar zetten van de puzzelklok. Met behulp van de beweegbare wijzers werd het klokkijken verder geoefend.

Het nostalgische lokaal wordt door de educatieve medewerkers van het museum gebruikt als instructieruimte voor kleine groepen leerlingen.

Hart van Rijssen-Holten
vr 18 mrt 2022