Aan de wandel rondom Rijssen met fotograaf Dick Sanderman

In de eerste foto-expositie van het Rijssens Museum is vanaf zaterdag 27 januari werk te zien van Dick Sanderman, bekend als stadsorganist, kerkorganist in Rijssen en Hellendoorn, oud-directeur en docent van de Rijssense Muziekschool, maar ook als componist en publicist. Allemaal zaken die met muziek te maken hebben.

Minder bekend is dat Dick Sanderman ook een verdienstelijk amateurfotograaf is. Hij volgde allerlei workshops om zich in de fotografie te bekwamen en voelt zichzelf nog lang niet uitgeleerd. Zijn foto’s vielen meerdere keren in de prijzen, onder meer op de website Kerkfotografie.

Expositie

Voor een expositie in de Muziekschool selecteerde Sanderman een aantal herkenbare Rijssense taferelen, waaronder de Pelmolen, de Schildkerk, de kasteelgracht rond de Oosterhof en de schaapskudde op de Borkeld. Door omstandigheden konden ze in de Muziekschool nog niet geëxposeerd worden. Als alles volgens plan verloopt, zal dat waarschijnlijk in april gebeuren. Eerst worden de prachtige opnamen in het Koetshuis van het Rijssens Museum tentoongesteld.

Opening

De opening van de expositie vindt plaats op zaterdag 27 januari. Voorafgaand aan de opening is een bijeenkomst die begint om 16.00 uur in het Koetshuis van de Oosterhof. De opening wordt omlijst met blokfluitmuziek door Anneke van Walderveen en Gerjanne van der Stouw, dochters van respectievelijk de exposerende fotograaf en de directeur van het Rijssens Museum. Dick Sanderman speelt zelf de begeleiding op het kistorgel van de Rijssense Muziekschool. Wie daar bij wil zijn is van harte welkom en kan zich aanmelden op info@rijssensmuseum.nl onder vermelding van Dick Sanderman.

Artistiek

Sanderman wandelt regelmatig, dichtbij Rijssen maar ook verder weg in de Twente en den lande. De foto’s in deze expositie zijn heel bewust geselecteerd op hun herkenbaarheid voor de Rijssense bezoeker. “Technisch en artistiek zouden er ongetwijfeld andere foto’s geselecteerd kunnen worden, maar dat waren ditmaal niet de zwaarst wegende criteria. Geen kunstzinnige macro’s of beelden van verre reizen, maar toegankelijke en herkenbare taferelen dichtbij huis,” aldus Sanderman.

Aldolem

De belangstelling voor fotografie zat er bij Sanderman al vroeg in. Zijn vader fotografeerde, twee ooms waren actief binnen de Rijssense fotoclub Aldolem, Al Doende Leert Men. Als jochie ging hij al regelmatig met de ooms mee naar de avonden van de fotoclub bij café Royal. Tijdens zijn 48 jaar lange loopbaan aan de Rijssense Muziekschool fungeerde hij ook als huisfotograaf: de vele foto’s van musicerende leerlingen op de website van de Muziekschool getuigen daarvan. Ook al is hij sinds september vorig jaar met pensioen, als fotograaf is hij nog steeds zoveel mogelijk aanwezig bij de uitvoeringen van de Muziekschool.

Groot scherm

Naast de 14 foto’s die als vergroting worden geëxposeerd, zijn ook nog 123 foto’s te zien in een aanvullende presentatie die op groot scherm wordt vertoond. Deze presentatie wordt omlijst met muziek van de Engelse componist Frederic Delius: geen verrassing, gezien Sandermans voorliefde voor de Engelse kunst en cultuur.

De foto’s zijn te zien in de expositieruimte van het Koetshuis bij het Rijssens Museum, Havezate de Oosterhof, Kasteellaan 1 in Rijssen.

fotobijschriften:

1. Stadsorganist Dick Sanderman in actie als fotograaf. Foto: Dick Sanderman