Tentoonstelling van Pieter den Hertog – 28 mrt t/m 13 mei ’23

Dit wordt de eerste echte overzichtstentoonstelling van Pieter den Hertog met diverse uiteenlopende kunstwerken waaronder glaskunst, tekeningen en schilderijen. Het wordt een verrassende expositie!

De glaskunstenarij nam voor Den Hertog een vlucht na de realisatie van de Ark, het jongste kerkgebouw van de Rijssense hervormde gemeente in de nieuwbouwwijk Veeneslagen. “Voor de Ark maakte ik de glas-in-lood ramen, het wandkunstwerk in de hal en het roestvrijstalen logo aan de  buitenmuur. Dat is weer heel ander materiaal om mee te werken, maar je hoeft ook niet altijd álles weer te geven. Je kunt met hele strakke vormen toch de essentie van iets weergeven. Dat is bij de Ark ook gebeurd. Je ziet er de wereld in met daarboven een kruis en het alfa- en omegasymbool. Ook het water van de zondvloed uit het bijbelverhaal is uitgebeeld en daarop de ark van Noach die symbool staat voor het behoud van de mensen en dieren. Zo’n beeldmerk aan de buitengevel laat mensen buiten de kerk iets zien van wat er in de kerk verteld wordt.”

Pieter den Hertog woont alweer jaren in Twente maar is geboren in Zoetermeer. Hij startte met de kunstacademie in Den Haag maar rondde die opleiding af in Arnhem. “Opleiding is heel erg belangrijk. Het was toen echt hard werken, technieken leren, leren omgaan met materialen en je leert er vooral ook kijken. Verhoudingen zien. Kunst is creativiteit gevoed door kennis. Je moet weten wat er te koop is en dan kun je verder. Kunst moet in staat zijn om sfeer op te roepen. Vergelijk het met architectuur. Neem Berlage, die had een geheel eigen stijl die herkenbaar is in alles wat hij gemaakt heeft. Of die prachtige vormen van Le Courbusier.

Ruim dertig jaar doceerde Den Hertog tekenen aan de Rijssense Reggesteijnvestiging. Toen de nieuwbouw aan de Enterstraat er kwam zei hij tegen financieel directeur Lubbers: “Welk lokaal ik krijg maakt me niet uit, al is het een tént op de binnenplaats, maar ik moet wél goede spullen hebben. Goed materiaal vind ik heel belangrijk en dan is les geven prachtig. Ik mag graag iets uitleggen of vertellen. Maar ontwerpen doe ik ook heel graag. Vóór mijn leraarschap was ik ook ontwerper. Ik ontwierp aanplakbiljetten voor de toenmalige supermarktketen van De Gruyter en het ontwerp van de NCRV-gids van 1968 is van mijn hand. Ik ben een tijdlang freelancer geweest, logo’s en affiches maken voor bedrijven.”

Een in het oog springend aspect in Den Hertogs werk is het opvallend gebruik van letters. “Letters worden het meest gebruikt om informatie over te brengen, maar veel te weinig als beeld en dat doe ik dus juist wel. Japanners doen dat wel heel, dat is prachtig. Die gebruiken veel letters in een soort verticale schema’s. Dat zie je trouwens tegenwoordig ook weer steeds meer op bijvoorbeeld T-shirts. Dan staan daar teksten op van boven naar beneden. Heel mooi als dat goed gebeurt, want dan versterk je de tekst door de manier van presenteren.”

De opening van de expositie vindt plaats op zaterdag 25 maart a.s. om 16.00 uur in het Koetshuis.

De expositie is te zien in het Koetshuis van 28 maart t/m 13 mei 2023.
Tijdens de expositie is er ook een film te zien met tekeningen die Pieter maakte voor de brochure van de Hervormd Gereformeerde Jeugdbond (HGJB).