Jutekunst van Françoise Stoop – 25 mrt t/m 13 mei ’23

Het werk van Françoise Stoop (1963)

Het uitgangspunt voor de compositie van de werken is het Hollandse landschap. Eén of meer horizonnen met één of meer vertikalen. Zo ontstaat er een ritme van lijnen, banen en kleurvlakken. Het ritme van een bomenrij is onweerstaanbaar in zijn eenvoud. De kleuren van een schilderij worden langzaam opgebouwd door lagen over elkaar aan te brengen. De drager van het werk is vaak jute. Soms van de rol, soms is het een aaradappelzak. De naad van zo’n aardappelzak, soms zelfs de structuur die ontstaat als de aardappelzak niet strak wordt opgespannen, maakt deel uit van het beeld. De jute wordt geïmpregneerd met een transparante kunsthars. Ook de impregnatie is beeldbepalend: waar de kunsthars wordt aangebracht, komt de verf op de stof te liggen en waar de kunsthars niet zit, zakt de verf door de grove mazen van de jute heen.

Op het werk zit olie- en acrylverf, gouache, Chinese- en noteninkt.

Het werk geeft aardsheid weer. De aarde waar ook wij mensen uit voortkomen. Het werk maakt de wereld klein en aards, als tegenwicht voor het digitale leven en de globalisering. In het werk komen geen mensen voor (een paar uitzonderingen daargelaten) zodat de toeschouwer zich alleen voelt in het schilderij, met (of in) de natuur. Ook als het beeld abstrakt is. Het werk is troostend bedoeld; een beetje “slow-art”.

Bekijk hier de video

Meer informatie

Opleiding: Rietveldacademie en privé-leraren in Nederland, Duitsland en Frankrijk.

𝗢𝗽𝗲𝗻𝗶𝗻𝗴 𝗲𝘅𝗽𝗼𝘀𝗶𝘁𝗶𝗲: vrij 24 maart om 16.00 uur (inloop vanaf 15.40 uur)
𝗟𝗼𝗰𝗮𝘁𝗶𝗲: Koetshuis
𝗔𝗮𝗻𝗺𝗲𝗹𝗱𝗲𝗻: info@rijssensmuseum.nl o.v.v. Stoop
𝗧𝗲 𝘇𝗶𝗲𝗻 𝘃𝗮𝗻: di 28 maart t/m za 13 mei in de wisselzaal van het Rijssens Museum