Françoise Stoop exposeert juteschilderijen in de jutestad Rijssen

Kunstenares Françoise Stoop (1963) uit Hilversum exposeert de komende weken in de wisselzaal op de eerste etage van kasteel de Oosterhof haar intrigerende kunstwerken van jute.

De opening van de expositie is vrijdagmiddag 24 maart a.s. om 16 uur in het auditorium van het Koetshuis. Daar zal de kunstenares zelf aan het woord komen, waarna de tentoonstelling van jutekunstwerken in de havezate zal worden geopend.

Oude zakken

Stoop vervaardigt schilderijen op oude juten zakken. Ze laat de zakken loshangen aan een houten frame. “Hoe gehavender de jutezak is, hoe beter. Jute is een natuurproduct en de natuur is ook niet netjes en ongeschonden. Dat is mijn onderwerp en inspiratie bron.”

Jutestad

Stoops liefde voor jute is precies de reden om juist in het Rijssens Museum te exposeren. Rijssen is in Nederland en Twente de jutestad bij uitstek. Waar elders in Twente vooral katoen en linnen werd gemaakt, daar was het in Rijssen vooral de jute die de boventoon voerde. Het imperium van Ter Horst, de Koninklijke Jutespinnerij en -Weverij, heeft de Reggestad immers gemaakt tot wat ze nu is.

Kinderbalken

Stoop gebruikte voor haar juteschilderijen een houten frame. “Die zijn gemaakt van zogenaamde kinderbalken. Dat zijn de kleinere balken die veelal haaks in de grotere moerbalken zijn gezet. Deze kinderbalken komen uit een zeventiende-eeuws pand in Deventer dat gerenoveerd werd.”

Rust

Stoop maakt daarnaast ook handgedraaid keramiek met glazuurcomposities die heel dicht bij de schilderijen liggen. Het gaat om aardewerk, steengoed en porselein. De glazuren zijn door haarzelf ontwikkeld. “De kom is een van de oudste vormen van de mensheid en heeft vaak een symbolische waarde: het gaat over geven en ontvangen. De ronde vorm is ook een kernvorm in de zogenaamde Japanse Wabi Sabi-levensfilosofie die gaat over de schoonheid van het imperfecte. Ook het leven loopt niet in een rechte lijn van A naar B.” Zo komen schijnbaar verschillende materialen als juten zakken en klei echt bij elkaar in het werk van Stoop.

Met haar werk wil Stoop een rustpunt en een moment voor beschouwing creëren in het drukke digitale leven. Kunst op jute in een dynamische stad als Rijssen vindt ze dan een goede match.

Opening

Wie de opening vrijdagmiddag wil bijwonen is welkom. Voor de zekerheid wel even aanmelden, dan is een zitplaats verzekerd. Aanmelden kan op info@rijssensmuseum.nl onder vermelding van Stoop.