Genealogie-avond voor starters en ervaren stamboomonderzoekers

De genealogen van het Rijssens Museum komen donderdag 30 november vanaf 19.30 uur weer bij elkaar in zaal Eversberg op de eerste verdieping van het Koetshuis aan de Kasteellaan 1. De stamboomonderzoeksgroep houdt een bijeenkomst die geschikt is voor starters én ook voor ervaren stamboomonderzoekers.

Er is zeer bruikbare informatie voor mensen die nieuwsgierig zijn wie hun voorouders waren en misschien wel plannen hebben om aan stamboomonderzoek te gaan doen. Het gaat niet alleen om theoretische kennis, maar er zijn 30 november genealogen aanwezig die belangstellenden ook echt kunnen helpen.

Overzichtelijk

Wie genealogisch onderzoek wil doen, kan informatie krijgen hoe je een stamboom zo overzichtelijk mogelijk kunt opzetten. Vragen als: wat moet erin staan en waar vind ik informatie die voor mij belangrijk is, komen aan de orde. Jezelf bezighouden met stamboomonderzoek is ook niet zonder risico, “want die besmet raakt met het genealogievirus raakt het niet snel weer kwijt,” zegt Helma Nijkamp van de werkgroep.

Breed gebied

Wie op zoek gaat naar zijn voorouders, heeft een goede kans veel over zijn voorgeslacht aan de weet te komen, “maar ook over de tijd waarin ze leefden, wat deden ze voor de kost en waarom? Je onderzoek bestrijkt een veel breder gebied dan de familie waarop je onderzoek zich richt,” aldus Nijkamp. Als mensen vaak verhuisden, wil je ook weten waaróm ze dat deden. “En omdat het je eigen familie is, maakt dit het onderzoek interessanter en wil je steeds meer weten.”

Genealogievirus

Helma Nijkamp is al geruime besmet met het genealogievirus, “maar het leukste aan stamboomonderzoek is dat iedereen eraan kan beginnen. Gewoon vanuit thuis, achter je computer,” zegt Nijkamp. Als je met onderzoek start verzamel je eerst alles wat voor het oprapen ligt. “Je vraagt bij je familieleden wat ze allemaal weten. Je zoekt in akten van de burgerlijke stand. Wandel ook eens over kerkhoven en gebruik zoekmachines als Erfgoed Rijssen-Holten en Wie wasWie. Als je verder komt is een bezoek aan een leeszaal van het Rijksarchief of Regionaal archief vaak zeer interessant.”

Bidprentjes

“Als je eenmaal bezig bent, ga je steeds meer met een speciale genealogieblik kijken naar allerlei documenten. Trouwboekjes geven veel informatie, maar ook rouwkaarten, geboortekaartjes, bidprentjes, persoonskaarten en paspoorten. Ook overlijdensadvertenties uit kranten en kerkbladen, doop- trouw- en begrafenisboeken enzovoort.” Vooraf bepalen in welke richting je wilt zoeken, voorkomt dat je vastloopt in een moeras van allerlei gegevens. Wil je de stamlijn van de vader of de moeder nagaan? Daarbij is het goed te bedenken dat de “gewone man” pas sinds de zestiende en zeventiende eeuw in de archieven voorkomt. “Er zijn ook verschillende soorten stambomen,” zegt Helma. “Je hebt kwartierstaten en parentelen. Dat kan ingewikkeld klinken, maar we laten het zien aan de hand van voorbeelden en dan zie je hoe logisch het in elkaar zit.” Er is een duidelijke PowerPointpresentatie die glashelder laat zien wat je aan genealogie kunt doen en wat je eraan hebt.

Toegang

De toegang is gratis. Wie belangstelling heeft is van harte welkom op donderdagavond 30 november vanaf 19.30 uur in het Koetshuis aan de Kasteellaan nummer 1. Aanmelden kan per e-mail op info@rijssensmuseum.nl onder vermelding van genealogie.