Schilderijen en beelden van Hengst en Szarzynski in Museumgalerie de Oosterhof
“Twee vrouwen, twee zielen, één gedeelde liefde voor vorm en verstilling. Een expositie om stil van te worden — en vooral ook een beetje vrolijk.” Dat zei organiserend werkgroepvoorzitter Gerrit Beunk zaterdagmiddag bij de opening van de nieuwe dubbelexpositie in Museumgalerie De Oosterhof. Schilderijen van Janneke Hengst en beelden van Tineke Szarzynski zijn te zien tot en met zaterdag 18 oktober in kasteel de Oosterhof.
Het kostte kunstenaars en gasten zaterdagmiddag de nodige moeite om op landgoed De Oosterhof te geraken. Vanwege de After Summer Run waren de toegangswegen tot ruim na 16.00 uur hermetisch afgesloten. Maar met de nodige vertraging kon de vernissage van de nieuwe dubbelexpositie van de twee Friese kunstenaars dan toch doorgaan.
Mystiek realisme
Kunstschilder Janneke Hengst (1956) is geboren in Bolsward en volgde haar opleiding aan de Hogeschool Windesheim. Ze studeerde tekenen, schilderen, grafiek en kunstgeschiedenis. In 1991 ging ze wonen aan de Zeedijk in Gaast aan het IJsselmeer. Het mystieke licht boven het water, de wisselingen van de seizoenen en het beleven van de natuur spelen een grote rol in haar werk. Ook de natuur van Texel en Ameland inspireert haar. Sinds 2005 woont en werkt zij in het landelijke Mantgum. De eenvoudige schoonheid van het lijnenspel en het licht in de landschappen zijn terug te vinden in haar werk. Ze maakt mystiek en emotie van het verborgene zichtbaar in haar kunst. Volgens Beunk is kunst voor haar “mystiek realisme”. “Je ziet de realiteit in het beeld, maar daar bovenop komt de magie die de kunstenaar ziet. Dan kijk je verder en dieper.”
Luisteren
De beelden van Tineke Szarzynski zijn van een totaal andere orde en deze tegenstelling maakt de nieuwe expositie ook tot een opmerkelijke belevenis. Ze woont in Friesland, maar haar wortels liggen in Brabant. Volgens Beunk voel je de combinatie van zuidelijke warmte en noordelijke verstilling in haar werk. Ze gebruikt een verscheidenheid aan materialen voor haar beelden. Ze haalt haar materialen uit de natuur, sloperijen en kringloopwinkels en ze laat zich vooral leiden door wat ze tegenkomt. “Luisteren naar het materiaal.” Haar opleiding volgde ze bij het beeldhouwcentrum in Koudum, waar ze experimenteerde met diverse materialen, technieken en disciplines. Van steen tot hout en van kunsthars tot metaal. De expositie geeft een overzicht van een aantal thema’s en van haar werk van de afgelopen jaren. Naast kunstobjecten maakt ze ook sieraden.
Terugkijken
Als voorbeeld noemde Beunk het object Onderkruiper. “Ze maakte een hybride wezen, een kruising tussen machine en mythe. Met industriële segmenten en glanzende metalen bollen roept het een spanning op tussen natuur en techniek. De rode tong en groene toets geven het karakter en een vleugje leven. Het werk beweegt zich tussen werelden: water en land, realiteit en fantasie. Het reflecteert zijn omgeving én onze verbeelding. Een sculptuur die niet alleen kijkt, maar ook lijkt terug te kijken.”
Kasteel
Na de openingstoespraak in het auditorium in het Koetshuis trok het gezelschap naar het kasteel om de nieuwe dubbelexpositie op de eerste etage officieel te openen. Dat gebeurde door de beide kunstenaars die de deur van de museumgalerie gezamenlijk ontsloten. Hierna konden de gasten de nieuwe expositie met eigen ogen bewonderen. De expositie in het kasteel is dagelijks te zien van dinsdag tot en met zaterdag van 10.00 tot 17.00 uur.
DE WEEK VAN RIJSSEN
20 sep 2025