Opening expositie “Donald Duck 70 jaar”

Op zaterdag 5 juni 2022 is de expositie in het Rijssens Museum over de populaire stripfiguur Donald Duck geopend onder grote belangstelling van veel jeugdige bezoekers.

Heb je al eens een speurtocht gelopen door ons mooie kasteelmuseum? Nee? Doe dan mee aan deze speciale Donald Duck speurtocht door het kasteel en ga op zoek naar het geluksdubbeltje! WAT…? WEG….? GESTOLEN…? Help jij ons zoeken? Tot snel!

De Donald Duck expositie en speurtocht zijn nog tot eind augustus in ons kasteel te zien en te beleven.

Weekblad Donald Duck al 70 jaar het vrolijkste weekblad

Hoera! Weekblad Donald Duck bestaat 70 jaar! Het is nog altijd het meest gelezen stripblad van Nederland. Dat is bijzonder, want de concurrentie is groot. Dat was in 1952 wel anders. Toen waren er bijna geen tijdschriften voor kinderen. Dat kwam omdat werd beweerd dat ze ‘gevaarlijk’ en ‘slecht’ waren! Maar een grote Nederlandse uitgeverij (De Geïllustreerde Pers) trok zich daar niets van aan en besloot om op 25 oktober 1952 het stripblad Donald Duck te lanceren. Omstreeks 1980 was Donalds succes hier op een hoogtepunt. Toen werden er wekelijks meer dan 450.000 Duckjes gedrukt. Dat aantal is inmiddels weer gedaald, maar de oplage ligt nog altijd op zo’n 200.00 exemplaren per week!

In het begin werden de strips voor het blad uit Amerika gehaald en in het Nederlands vertaald. Maar door de jaren heen werden ook steeds meer verhalen in Nederland gemaakt door Nederlandse schrijvers en tekenaars. Zij voelen tenslotte het beste aan wat Nederlandse kinderen leuk vinden.

De expositie is te zien tot eind augustus 2022.