Beeldpresentatie – Rijssen was een echte Hanzestad

In het kader van de Maand van de Geschiedenis geeft Joop Voortman op donderdag 19 oktober a.s. om 19.30 uur een boeiende beeldpresentatie “Rijssen – Stad in de Middeleeuwen en Hanze”.

In deze beeldpresentatie neemt Joop je mee op een tijdreis door de middeleeuwen. Hij laat kaarten, foto’s en afbeeldingen zien waarmee hij de historische ontwikkeling van Rijssen de Revue laat passeren. Ook wordt nader ingegaan op de plaats van Rijssen in het oude Hanzeverbond. Rijssen had stadswallen, de stad lag strategisch op de grote handelsroutes van west naar oost en er waren gilden. Rijssen had in het verleden alle kenmerken van een echte middeleeuwse stad die niet voor niets in 1243 stadsrechten kreeg.

Rijssen was Hanzestad als bijstad van Hanzestad Deventer. De rivier Regge stroomt langs het stadje Rijssen richting Zwolle en Kampen en ligt daardoor op een goede handelsroute om volgens de oudste gegevens rond 1350 een Hanzestad te worden.

Na afloop van de beeldpresentatie is de stadsmaquette van middeleeuws Rijssen, die het Hanzeverleden van Rijssen zichtbaar maakt, te bekijken in de zaal van de Rijssense stadsgeschiedenis in het Rijssens Museum.

Wanneer: do. 19 oktober
Locatie: Koetshuis Rijssens Museum
Aanvang: 19.30 uur (inloop 19.10 uur)
Entree: € 5 en € 3 voor vrienden incl. 2x kofie/thee
Aanmelden: info@rijssensmuseum.nl o.v.v. Hanzelezing

Kijk hier voor meer informatie over Hanze en Hanzesteden in Nederland.