Schilderijen van Janneke Wemekamp 13 jan t/m 2 mrt 2024

“ZONDER LICHT IS
ER GEEN KLEUR”

Met werk van Janneke Wemekamp-Wolters, Hellendoorn.

Janneke Wemekamp-Wolters is opgegroeid in een christelijk gezin in Lemele. Op jonge leeftijd had zij al veel liefde voor tekenen.
Na de middelbare school studeerde zij aan de Christelijke Nationale Schilderschool en ging in de leer bij meerdere bekende Nederlandse kunstenaars. Ook kerkinterieurs ontwerpen en kleurgeven had haar passie alsook bij mensen thuis hun identiteit weergeven in hun interieur met kunst en kleur. Veelzijdig werk.

“Toch ging mijn voorliefde uit naar het voor mijzelf schilderen. Ik wilde datgene wat mij bezighield als christen tot uitdrukking brengen. Zo ontstonden de schilderijen met een diepere gedachte.”

Ze schildert met allerlei materialen en technieken. De stijl van haar werk is veelzijdig; symbolisch realistisch, hyperrealistisch, impressionistisch en abstract. Achter de abstracties gaat een symbolische werkelijkheid schuil waarbij kleuren, vormen en lijnen een diepere betekenis krijgen.

”In mijn werk weet ik mij afhankelijk van mijn Grote Inspiratiebron. Als ik naar de natuur, de kleuren, de diversiteit in de schepping kijk, dan staat voor mij vast dat God aanwezig is. Tot op de dag van vandaag is dit de drijfveer in mijn werk.”

Een selectie uit haar werk is de komende weken te zien in Rijssen. In opdracht van het Rijssens Museum werkt Wemekamp aan schoorsteenmantelpaneel voor de Opkamer in het kasteel. Daarop staat Willem van Oranje.

Wie meer wil weten over Janneke Wemekamp en haar werk, kan haar website bezoeken www.jannekewemekamp.nl

Slecht ter been? Neem dan een kijkje achter de schermen bij deze bijzondere expositie door op de foto te klikken.