Glaskunst van Johan de Vries – 9 sep t/m 21 okt 2023

Van 1990 tot 1998 werkte Johan de Vries als glasblazer voor glaskunstenaars Willem en Bernard Heesen op de Oude Horn in Leerdam. In 1998 was de tijd rijp voor een eigen blazerij en galerie, waar zijn creativiteit de volle vrijheid kon krijgen. Hij verbouwde samen met zijn vrouw, glazenier, Tanja de Heus († 2014) een imposante graanboerderij in Noord Oost Groningen om tot galerie, atelier en glasblazerij.

Het werk van Johan valt op door de heldere vloeiende kleuren. Hij bouwt zijn werk op in meerdere transparante kleurlagen. Daarbij is niet, zoals bij geblazen glas gebruikelijk, de vorm het uitgangspunt. Kleur en tekening zijn primair, de vorm geldt vooral als de drager van. De vormen zijn meestal eenvoudig en lijken bijna als vanzelfsprekend vanuit de draaiende beweging van de blaaspijp te zijn ontstaan. Hierbij geeft Johan kleur en tekening de vrijheid om een rol te spelen bij het dirigeren van de vorm. Daardoor wordt een meer harmonisch evenwicht gerealiseerd tussen kleur en het object. De natuur is daarbij zijn inspiratie. In de tekeningen die in het glas ontstaan, zijn vaak natuurwezens, zoals vissen, vogels en dieren te ontdekken die leven in bijzondere boven- en onder waterlandschappen. De reis, “het onderweg zijn”, is Johan’s passie, de drijvende kracht. Het eindresultaat, het verstilde glasobject is niet het doel maar de uitkomst van deze reis naar binnen. Vloeibaar heet glas is water in vuur; is ’’magie”.

Wees welkom om de magie van het glas te komen bewonderen!

De geëxposeerde objecten van Johan zijn ook te koop.

De expositie is te zien van 9 september t/m 21 oktober in de wisselzaal van het Rijssens Museum.

Kijk hier voor een impressie van het werk van Johan de Vries