Glaskunst van Jannetta Bron 13 jan t/m 2 mrt 2024

In Kloosterhaar heeft Jannetta Bron haar eigen galerie met de passende naam Glasatelier Jannetta. Het is nu ruim 11 jaar geleden dat zij haar werk als ziekenverzorgster heeft ingeruild voor het maken van glaskunst.

Op haar 50e verjaardag kreeg zij een cursus schilderen als cadeau. Dit vond zij verrassend. Zelf had zij nooit gedacht dat zij kunstzinnige aanleg had, ook al dachten andere mensen in haar omgeving er anders over. Zij vertelt de leuke anekdote: “op de middelbare school kreeg ik ooit eens een hoog cijfer van mijn tekenlerares, maar ik dacht dat zij dit deed omdat zij mij aardig vond”. Inmiddels heeft zij ervaren dat dit toch anders ligt. Zij krijgt nu heel veel leuke reacties op haar werk.

Na de cursus schilderen ging zij naar het dorpshuis Het Haarschut om de kunst van het schilderen verder te verbeteren. Hier was ook een vriendin werkzaam als vrijwilligster. Deze vriendin moedigde haar aan om ook eens te gaan werken met glas. Na het volgen van een workshop glasfusen was zij verkocht. Zij werd gegrepen door de fascinatie van het werken met glas. Inmiddels is deze” uit de hand gelopen” hobby uitgemond in het deelnemen aan kunstmanifestaties en kunstmarkten. Zo heeft zij deelgenomen aan de kunstmanifestatie Artibosch, geëxposeerd in de “Beeldentuin Witharen”, Galerie de Pomp in Warmond en was haar werk te bewonderen bij de internationale glaskunst manifestatie Glasrijk Tubbergen. Ook heeft zij een grote solo-expositie gehad bij Kunst op Vijf in Coevorden, in het gemeentehuis Hardenberg en een grote duo expositie in het Kulturhuus De Eendracht in Giethoorn.

Zij maakt het liefst vrij werk waar zij haar eigen inspiratie in kwijt kan. Zij laat zich hierbij graag beïnvloeden door de dingen die zij om zich heen ziet, zoals de natuur, het spelende en dansende zonlicht. Kortom alle zaken die het leven zo interessant maakt. Het geeft steeds weer nieuwe inspiratie die zij terug laat komen in haar werk. De vormen die zij gebruikt zijn grillig net zoals deze in de natuur te vinden zijn. Hierdoor krijgt elk kunstwerk haar eigen dynamiek en spanning. Haar werk blijft boeien en houdt je blik vast.

Thuis heeft Jannetta ook een expositieruimte. Op afspraak kan haar werk daar worden bezichtigd.” Alle informatie over Jannetta Bron is te vinden op haar website www.glasatelierjannetta.nl

Slecht ter been? Neem dan een kijkje achter de schermen bij deze bijzondere expositie door op de foto te klikken.