Miriam Guensberg: Held zonder vaderland

In de Maand van de Geschiedenis vertelt de geboren Twentse Miriam Guensberg over haar boek ‘Held zonder vaderland’.

Miriam Guensberg is in 1950 in Losser geboren. Haar vader was een Poolse Jood die als arts in het leger diende. Het traumatisch verleden van haar vader en zijn levenskracht hebben de schrijfster tot het zoeken van historische en filosofische achtergronden aangespoord.

In Held zonder vaderland wordt het leven geschetst van de zachtaardige Poolse Jood Dolek Guensberg, die als arts bij de Eerste Poolse Pantserdivisie zijn leven waagde. Tijdens de bevrijding van Zuid-Nederland ontmoet hij zijn grote liefde. Hij bouwt met haar een bestaan op in Twente en wordt een van Nederlands eerste anesthesisten.

Miriam Guensberg duikt in het bewogen leven van haar vader. Waar hij zweeg over zijn vermoorde ouders en zijn Joodse achterland, zoekt zij naar woorden en probeert zij het onrecht dat haar familie en de Poolse bevrijders is aangedaan recht te doen door hun onbekende verhaal alsnog te vertellen.

Held zonder vaderland beschrijft een pijnlijke geschiedenis die gepareerd werd door een veerkrachtige man. Het is een ode van een dochter aan haar vader.

Het Poolse bevrijdingsleger waar Dolek Guensberg als legerarts bij diende, heeft niet alleen Zuid-Nederland bevrijd, maar ook grote delen van Noord-Nederland.

Reserveren is binnenkort mogelijk.

Miriam Guensberg is uitgenodigd door de Bibliotheek Rijssen-Holten, Rijssens Museum en Readshop Rijssen.

Datum: di. 8 oktober 2024
Tijd: 20.00 – 22.00 uur
Locatie: Koetshuis Rijssens Museum
Entree: € 10 / € 7,50 voor museumvrienden en bibliotheekleden (incl. koffie/thee)