Miriam Guensberg: Held zonder vaderland

In de Maand van de Geschiedenis vertelt de geboren Twentse Miriam Guensberg over haar boek ‘Held zonder vaderland’.

Miriam Guensberg is in 1950 in Losser geboren. Haar vader was een Poolse Jood die als arts in het leger diende. Het traumatisch verleden van haar vader en zijn levenskracht hebben de schrijfster tot het zoeken van historische en filosofische achtergronden aangespoord.

In “Held zonder vaderland” wordt het leven van de Poolse Jood Dolek Guensberg geschetst, die als arts bij de Eerste Poolse Pantserdivisie streed. Bij de bevrijding van Zuid-Nederland ontmoet hij zijn grote liefde. Na de oorlog bouwt hij met haar een nieuw bestaan op in Twente en wordt één van Nederlands eerste anesthesisten. Over de Holocaust en de oorlog spreekt hij nog zelden. Miriam Guensberg, die meerdere romans over haar Pools-Joodse achtergrond schreef, duikt ditmaal als biografe in het bewogen verleden van haar vader. Ze zoekt in brieven en documenten en reist naar zijn geboortedorp Nowy Targ. Daar doet ze gruwelijke ontdekkingen over het lot van haar familie. Ook belicht ze de miskende rol van de Poolse bevrijders en de tragiek van hun aan Stalin geofferde vaderland.

Met haar unieke taalgebruik en verbeeldingskracht weet Miriam Guensberg het aangrijpende verhaal van haar vader zo te vertolken dat het niemand onberoerd laat.

Van haar hand verschenen ook: Bibliografie: Natuurbeelden (2023) Hartslag (2023) Natuurschatten (2020) Held zonder vaderland (2019) Vrachtbrief (2019) Het geheim van Audrey H. (2017) Ooit (2015) Poolse tranen (2013) De portiekvrijer (2004) Saternacht (2001) De vergulde pil (1999) De Muze van het Moortgat (1998) De luchtfietser en de bloemendief (1994) De Herauten vieren feest (1992) Foto Jozef (1989)

Miriam Guensberg is uitgenodigd door de Bibliotheek Rijssen-Holten, Rijssens Museum en Readshop Rijssen.

Na afloop is haar boek te koop en kan het door Miriam gesigneerd worden. Het boek is niet alleen een oorlogsverhaal, maar ook een ontroerend liefdesverhaal, een mooi familiealbum vol foto’s en documenten en een interessant Pools geschiedenisboekje.

Datum: di. 8 oktober 2024
Tijd: 20.00 – 21.45 uur
Locatie: Koetshuis Rijssens Museum
Entree: € 10 / € 7,50 voor museumvrienden en bibliotheekleden (incl. koffie/thee)